Monday, April 9, 2007

Menurun...



Semalam masa aku tengah tengok tv ngan anak-anak aku... aku dok peratikan Nayli - anak aku yg no 2 tuh tengah ralit (asyik) gesel kaki dia kat tilam tempat dia tidur.... aik... menurun jugek...
Baru aku teringat kat kepala hotak aku nih... macam mana keadaan aku dolu-dolu... (actually sampai sekarang). Aku baru perasan, rupa-rupanya banyak persamaan antara aku dengan anak-anak aku...
Memang tak dapat di nafikan, kalau aku nak tidur secara spontan nya aku akan gesel kaki aku kat tilam tempat aku tidur tuh. Lama-lama dalam 10 minit, baru aku dapat lelapkan mata... tu saat yang paling best aku rasa... mana tidaknya.. masa tuh boleh pikir macam-macam ... orang kata tengah layanzzz....erm.... like mother like daughter... mana tak tumpahnya kuah kalau tak kat nasikkk... ermmm aku try to flash back masa aku kecik-kecik dolu, masa aku sebaya dengan anak-anak aku nih.... jom flash back...

Sedikit pembersih kononnya...
Masa aku kecik dulu aku pantang gi makan tempat-tempat yg kotor... akau tak akan masuk warung-warung nih... kalau aku gi tempat-tempat cam nih benda yg pertama aku akan gi adalah dapur dia ... kalau dapaur dia cam ok baru aku boleh nak makan... family aku, especially mak aku, memang tahu sangat perangai aku nih...kengkadang kalau aku tengok tukang masak tuh cam tak semenggah jer ropa dia, memang laarr aku tak kan lalu nak makan... and aku perasan laa nih anak aku yg no 2 tuh pun sama dia mesti tak berapa lalu kalau tengok org tukang masak dengan kedai tuh kotor... tak lalu bib....
Even kalau pinggan / cawan tuh ada macam bekas minyak atau hitam-hitam sikit ermmmm... tak der nya aku nak minum...
Pas tuh aku tak boleh kalau baju aku tuh kotor atau basah... memang aku nak tukar baju lain... Nayli (yg no 2 tuh) pun cam tuh gek... sampai kalau hari Sabtu ngan hari Ahad tuh penuh dengan baju dia jer... tension aku di buatnya

Memilih....
Aku kalau tak selesa aku tak kan pakai... biar larrr mahal cam mana pun... cantik cam mana pun kalau aku tak suka, kalau aku tak selesa aku tak kan sanggup pakai... dua-dua anak aku pun cam tuh jugak... susah kalau nak pilihkan dia orang baju and especially kasut baru... kalau silap pilih ... terbiar cam tuh jer tak kan dia orang pakai punya... mak kata kalau nak belikan aku baju aku akan tawaf satu pekan Melaka nak pilih baju yg aku berkenan .... lepas satu kedai ke satu kedai . Bila aku dah puas hati round aku akan select yg mana satu . Biasanya pilihan aku mesti yg mula-mula sekali.... he-he-he....
Cam tuh jugak kalau makan... kalau mak masak tak sedap what I mean tak kena ngan tekak aku...aku mesti tak makan... paling aku tak suka ikan masak singgang... adush... punya larr tak menarik... so, mak akan at least gorengkan aku telur cicah kicap.... sama lar bebudak dua orang tuh... kalau lauk aku masak tak sedap .. yg kecik tuh langsung tak makan... at least kakak makan jugak tapi sikit larr.. dia jarang complain...

Pengotor sikit-sikit...
Tapi dalam bersih-bersih aku tuh... aku nih pengotor gak... aku memang malas nak amik handkerchief untuk lap hingus aku... baiasanya aku akan guna cara paling mudah... cuba teka??? aku lebih suka lap kat baju jer.... ahaks... senang apa... leceh larrr nak amik kain... sementara nak amik kain hingus tuh nanti dah nak masuk mulut kan lagi kotor... sekarang nih aku dok membebelkan anak aku - Nayli geram aku di buat nya... aku sampai letak kain lap hingus tuh di every favourite tempat dia... belum habis cakap lagi dia dah kesat hingus dia dari lengan baju sampai kat pergelengan tangan dia... adushhhh...
Aku malas nak mandi pagi... so, kalau cuti.. aku lebih suka lepak ngan baju tidur tengok tv atau buat kerja-kerja lain dulu sebelum mandi... hehheh biasanya aku akan mandi dalam tengah hari... around 2 o'clock... Nabilah... ermmm... yelah cam tuh gak tapi aku akan pastikan dia orang mandi lepas tengok one of the fav cartoon dia org habih which is around 9:30. Teringat abang aku - Abang Nuar my 2nd elder brother... he is a really particular bab bab kebersihan nih... dia selalu marah aku and kekadang tuh dia purposely datang rumah mak aku to check wether aku dah mandi ke belum... He's the one which always advise me to be cantik.. macam try to wear lipstick bila keluar jejalan... dia pun selalu belikan aku beautiful staff cam baju tidur renda-renda, baju kurung bunga-bunga.. kasuk pompuan... stokin renda-renda... ermmmm.... cerita pasal baju... the youngest daughter... tak suka sangat pakai skirt... she love jeans and t-shirt jer... ada sekali aku beli skirt cinderella... she like it but... sakit mata ku tengok dia pakai... dia angkat skirt tuh setinggi-tinggi yang boleh... biar lahh... asal kan dia orang tuh bahagia...

Penakut...
Frankly speaking... I'm really-really penaku/pengecut punya orang. Aku akan pasal semua lampu yang ada suis kat rumah tuh kalau aku tinggal sorang... and kalau mak aku suruh aku amik something kat dapur I will on all the lights and bila dak amik tuh I will run as faster as I could... God ... tuhan jer yang tahu betapa aku takut... I think sampai sekarang pun aku cam tuh... Yup the second daughter of mine cam tuh gek.. kalau tengok dia depan-depan memang cam berani. Depan orang jer berlagak tapi kalau sengsorang mampus... menjerit tak hengat.... penakut hapeh...

Lasak
Know what had happened on my really first month of mariage... my hubby betul-betul tak boleh nak buat apa ngan aku... nak marah... bini... baru kawin plak tuh... tak marah nanti rasa cam tak elok plak... hemmm
aku tak boleh tidur baik-baik... aku lasak... habis semua aku terajang... termasuk laki aku... kaki aku kat muka dia tuh cam benda biasa bagi dia... so kekadang dia senyap-senyap tidur kat lantai... esok bila aku tanya ... dia tak cakap kenapa.. dia cuma kata dia panas... aku ok jer lahhh alasan kira bernas apa... at last maybe dia cam dah tak tahan kot... dia cakap jugak... memula tuh malu gak aku... tapi nak buat cam mana dah aku tak sedar... bukannya sengaja... sorry yer ... ahaks... ermmm Nayli pun sama... ada sekali tuh samapai separuh kaki dia masuk dalam bilik air ... lasak tak lasak nya... bila angkat balik sekejap jer dia dah ada kat tempat lain ... ada larrr dua tiga kali aku bangung check and cari dia kat mana.... tak per laarr dik nanti bila adik dah ada anak nanti adik boleh cool sikit kot... cam mak jugak... skema sikit sekarang nih... boleh laarr duk diam satu tempat kalau tidur tuh...

Kuat Berangan...
Benda yang aku paling surprise tengok my eldest daughter buat is.... dia suka berangan dan cakap sorang-sorang... nampak gaya cam adik dia pun dah start berangan depan cermin.... tuh pekerjaan yang paling aku suka buat masa kecik dulu... aku akan berangan jadi apa-apa aja yang aku nak... I will start talking alone like hell... and expressing my feelings well kot...aku pun tak tahu nak explain cam mana... it's really-really syiokkkk tau... aku cam berada dalam dunia aku sendiri... aku paham persaan anak-anak aku... kekadang tuh aku sengaja intai tengok dia orang tengah buat apa... entah.... hanya aku jer yang tahu...

Entah rasa cam banyak lagi benda-benda yang boleh dikatakan sama antara aku ngan anak-anak aku... aku tak tahu cam mana mak ngan ayah aku jaga aku dulu... orang kata What Goes Around Comes Around

No comments: