Monday, February 23, 2009

Bubur Sum Sum


Aku pernah buat buatkan bubur sum sum nih sebagai hantaran pertunangan adik ipar aku ... sebenarnya aku macam tak ada idea nak buat apa untuk hantaran tu.. sebab dia nak semua barang barang dia berunsur pink.. lama aku fikir .. last last aku dapat idea buat bubur sum sum niiii ... aku buat warna pink belang putih .. hehehe settle ...

Resepi

3 - 4 cawan santan
1 cawan tepung beras (gunakan cawan yang sama dengan cawan santan tadi)
secubit garam
1 cawan air kosong
Pewarna ikut suka

Untuk gula
Gula merah (atau gula kabung / gula kerek)
Daun pandan
Air untuk hancurkan gula

Memula masakkan santan dengan tepung beras tadi sampai pekat. Masukkan secubit garam tadi. Make sure api jangan kuat sangat. Kacau sentiasa supaya tidak berketul dan berkerak kat bawah dia. Bila dah pekat dan dah macam nampak berkilat masukkankan secawan air lagi untuk pastikan dia betul betul lembut. Sebab bubur sum sum nih tak sedap kalau keras.. dia nak lembut sangat baru best makan. Bila dah rasa rasa dah lembut dan dah berkilat (tapi jangan masak lama sangat nanti naik minyak pulak) boleh laa buh terus dalam bekas. Masukkan dalam peti ais baru sedap bila makan.

Gula dia masak cam biasa laa.. cairkan gula melaka atau gula kabung (org Perak suka guna gula kaung) atau gula kerek (org Kelantan suka guna gula kerek nih) masukan daun pandan dan air. Masak sampai cair. Boleh masukkan gula nih dalam peti ais supaya sejuk.

Cara makan.. buh je laa air gula tuh aas bubur sum sum tadi tuuu.. pas tuh makan...

No comments: