Monday, January 31, 2011

Apple Crumble ...

Semalam try buat Apple Crumble ... selama nih aku ingat benda nih susah nak masak .. sekali semalam cari resepi dalam internet .. sekali senang gilerrr ... so sesapa yang nak rasa makan Apple Crumble dengan Ice Cream macam kat Tony Rommas tuh nih resepi dia ...

10 biji Apple Hijau
200 gm tepung
150 gm butter
150 gm gula (aku rasa perlu kurangkan pasal resepi nih manis giler)
Bunga cengkih
Kulit kayu manis
Sedikit garam

Memula kupas kulit apple. Potong kiub kiub. Masukkan dalam periuk bertutup dan stew. Tak yah letak air. Buh gula sikit jer dan garam secubit. Masukkan sekali bunga cengkih (2 batang jer) dan kulit kayu manis (sebatang kecik). Kecikkan api. Sekali sekala kacau (benda ni cepat hangus)dengan senduk kayu. Bila dah lembut boleh laa tutupkan api. Kalau ada yang suka hancur boleh laa tepuk tepukkan dengan senduk tadi.. kalau aku aku suka tak hancur. Pastikan ianya kering tak berair.

Sementara tunggu apple tadi sejuk. Sediakan tepung. Buh tepung pas tuh ramas ramaskan dengan butter. Sampai dia berketul ketul tapi berderai. Gunakan hujung jari jer. Masukkan gula dalam 3 - 4 sudu (ikut suka) dan sedikit garam.

Bila apple tadi dah sejuk, buh dalam bekas (tak payah lenyikkan apple tadi) dan masukkan tepung tadi (tak payah padatkan biat jer atas apple tadi). Bakar dengan api 150 C atau bila tepung tuh dah kekuningan ... Tarraaa .. dah siap .. sedap bila makan panas panas dengan vanilla ice cream.Yummmyyy...

Nih aku ada linkkan web yang nagajor cara cara nak buat benda nih step by step .. ada video lagi ... 
How to make Apple Crumble

No comments: