Wednesday, October 8, 2008

14 jam beraya dalam kereta ...

Perghh.. aku nak citer pun tak sampai hati.. tapi..aku nak citer jugak..
hmmm... aku terpaksa admit yang aku kawin dengan orang jauh dan terpaksa berkorban travel jauh jauh every time raya.. dan kebetulan raya tahun nih adik ipar aku kawin dan aku terpaksa beraya kat Kelantan.. tuh tak jadik hal.. bukan masalah utama aku.. tapi masalahnya every time raya aku boleh gerenti jalan kat Kelantan tuh cam hampeh.. untuk pengetahuann sesapa yang tak pernah sampai Kelantan atau tak pernah naik kereta ke Kelantan... perjalanan dengan menaiki kereta dengan menggunakan kadar kelajuan biasa dan tahap memotong yang sederhana laju dan tidak berapa kurang ajar adalah mengambil masa selama 7 jam, itu pun tanpa henti...

Hari Ahad baru nih setelah tamat segala sessi penting kat Kelantan kita orang pun balik laa.. disebabkan cuti pun tinggal ala kadar jer kita orang terpaksa akur yang kita orang kena angkat beg balik jugak pada hari Ahad kerana keesokan harinya aku dan hubby terpaksa berjihad diopis pulak... kami bertolak dalam jam 9 pagi dari Melor - Kota Bahru (plan nak bertolak lepas subuh).

Perjalanan lancar walaupun slow sebab kereta banyak.. nak memotang agak payah sikit disebabkan kereta bergerak perlahan dan jarak untuk masuk semula slepas memotong agar sukar melainkan korang dari jenis berani mati... walau bagaimanapun... kita orang masih lagi mencari peluang untuk mencelah celah dan mencilok cilok agar dapat memendekkan masa perjalanan ... dan sepanjang perjalan tuh.. kereta Wira yang kita orang naiki tuh telah terlalu kerap kali bertukar jadi jeep.. 4WD beb .. laki gua bawak turun offroad lagi.. selamba tu ikut bahu jalan sebelah kiri yang berlubang lubang dan hanya berbekalkan tanah merah jer.. perghhh... gua punya kagum dengan kereta gua... tak per la lepas nih kena buat alignment balik laa..

Kita orang masuk jalan alternative .. Mempaga .. ramai jugak yang tahu jalan nih.. cuma kekadang tak ramai yang nak ikut pun... tapi... bila kuar Mempaga kita org tengok jalan kat Karak highway tuh macam tak berjalan static... adushhh...

Jadi... laki gua pun cuba carik jalan alternative lain.. tak sanggup lagi nak redah jammed di Karak tuh ... belakang dia pi carik GPS dia kat Kelantan.. dia call abang dia dan abang dia dengan pantas bentang GPRS dia .. (heheh peta Malaysia yang ada nama-nama jalan tuh jer pun - aku mana ada GPS... ) .. kita orang pun dengan adventurenya just ikut aja apa yang abang dia cakap.. masuk jalan nih masuk...

Kita orang ikut jalan ke Jelebu - Kuala Pilah dan tembus Semenyih.. tapi gua cakap lu.. jalan nih memang laa giler punya adventure.. jalan macam jalan lama turun Cameron Highland yang bengkang bengkok sambil turun bukit... perghhh ... dan yang menakutkan jalan tuh tak ada orang lalu.. cuma ada hutan tebal dikiri kanan jalan .. dan di tambah pulak dengan cuaca yang hujan dan gelap... dan kabus tebal menyelubungi cermin pandang depan kita orang .. bunyi cengkerik sayup sayup kedengaran .. permandangan kami hanya berbekalkn cahaya kelip kelip yang terbang menghias pandangan malam kami...(cam dalam drama laa pulak)

Jalan kat situ mengambil masa 3 jam untuk kita orang sampai ke Puchong.. dan jalan kat sini memang best untuk mat mat drift yang nak cari port baru nak test power.. wa cakap lu kalau mat drift practice kat sini.. lu orang boleh jadik champion laaa.. jalan dia perghhhh... mencabar betull..... dia punya belok... perghhhh... kalau sesapa yang nak direction gua boleh kasik nanti..

Dan menurut sumber sumber yang boleh dipercayai memang kita orang untung kali nih.. sebab kalau tunggu kat karak tuh ada yang stuck sampai 4 - 5 jam..

Tapi apa yang nak aku sampaikan ialah... semua sekali perjalanan kita orang kali nih ialah 14 jam.. udah ropa cakcibor dah aku duk dalam kereta tuh.. ya Allah tuhan aja laa yang tahu... tapi syukur laa Alhamdullillah semua selamat..

3 comments:

Zaidi Al-Kashafi said...

Laa.... kenapa tak lalu jalan Jeli-Gerik? Lepas tu terus ke arah Kuala Kangsar masuk ke PLUS highway pun jalan sesak juga. Aku balik sabtu malam ahad, ikut jalan lama. Dari Kluang Johor ke Wangsa Maju KL. Jalan tak sesak langsung. 5 jam dah sampai. Siap sempat tidur dulu di Melaka.

Arin said...

perghh kak raje..itu mmg adventure..arin pon kalau nak ngelak jem ..baik le jauh sket jalan asalkan keta berjalan jgn statik je..

Kak Ungku said...

Zaidi .. memang dah agak dah jammed teruk ...tapi tak sangka teruk sampai cam tuh skali pulak... next time kena siasat betul betul...

tu laar pasal Arin.. masak di buatnya kat dalm kereta tuh... Wira tuh dah transform jadik macam macam.. luar jadi 4WD.. kat dalam kereta tuh plak dah macam dapur.. macam macam makanan ada... adusshhhh...