Tuesday, October 7, 2008

Ujian Bulan Puasa ...

Dah seminggu beraya.. hari nih baru berpeluang menjengah blog. Rasanya belum terlambat untuk aku ucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri kepada semua yang merayakan perayaan ini. Kepada semua.. ini merupakan satu kemenagan, kejayaan kita umat Islam. Setelah berpuasa, berlapar, menahan segala macam dugaan ... Allah sajikan kita dengan kenikmatan Hari Raya. Sama-sama bergembira dan meraikan kemenangan kita.

Dan bagi aku puasa tahun nih merupakan tahun yang penuh dengan ujian. Dari awal awal puasa lagi aku dah diuji dengan pelbagai macam dugaan.. dan bagi aku.. aku akan sentiasa ingat setiap apa yang Allah uji tuh pasti ada hikmah disebaliknya... ye laa kalau nak ikukan bukan besar mana pun ujian yang Allah berikan .. tapi kadang kadang cukup buat aku rimas dan lemas...

Memula dengan kes mangkuk Tingkat (mangkuktingkat.com) yang aku langgan hanya untuk bulan puasa nih. Entah macam mana tetiba nama aku not in the list dia org.. padahal aku dah bayar. Dah laa tuh a week before puasa aku dah make confirmation dan check sama ada nama aku ada atau tak... pas tuh bila tengah hari tuh aku check balik tetiba dia kata nama aku tak ada.. hampeh tul.. aku pun.. apa lagi my blood goes upstairs laa... ok laa aku terpaksa terima yang nama aku tak ada dalam list dia orang pada hari tuh dan dia org janji akan start penghantaran pada keesokan harinya... ok aku terima that deal.. tetiba esoknya pulak aku pun baik hati gi call lagi mat mangkuk tingkat tuh ... mangkuk betul mamat nih.. dia tertinggal lagi nama aku dalam list dia... aku dah hilang sabar .. sekarang mangkuk tingkat tuh dah jadi mangkuk hayun.. aku memang hangin.. badan aku yang dah semakin besar nih.. menjadi semakin besar.. aku dah bertukar hijau.. betukar menjadi HULK.... arghhhh ...kali nih memang aku tak boleh bagi muka lagi.. dah tiga kali aku call for confirmation.. tetiba jadi cam nih.. lain laa kalau aku tak call semalam dan dia orang tak janji.. aku terus instruct mat mangkuk tingkat tuh.. aku cakap kalau sahur nih aku still tak dapat makanan dalam mangkuk tingkat aku.. aku akan pastikan aku akan bawak benda nih ketengah.. aku akan adukan pada persatuan pengguna... aku tak kira.. lu orang ingat senang senang nak kincing aku ekkk.... Alhamdilllah sahur tuh mat mangkuk tingkat tuh deliver mangkuk tingkat aku.. siap ada agar agar merah lagi...

Kes kedua yang betul betul mencabar kesabaran aku ialah bila kita orang satu rumah demam.. memula adik Nayli.. demam ..kali nih demam bukan calang-calang .. temprature naik sampai 39.5 hampir every nite. Aku jadi takut jugak.. tak tido kami berdua jaga Nayli.. hampr seminggu baru ok... ngam ngam ok.. kakak pulak demam panas.. kakak lagi teruk bila lepas pukul 12 tengah malam dia start demam panas sampai 40 darjah celcius.. seluruh badan menggeletar kesejukkan .. aku cuak betul .. seminggu jugak dia demam .. cuti sekolah dan aku pun terpaksa amik cuti jugak .. tak cukup dengan itu tetiba sampai giliran aku pulak .. demam kali nih memang pelik.. tonsil aku hampir menutup saluran penafasan aku.. setiap malam bukan satu kain selimut .. malah berlapos-lapis.. tapi tak juga cukup.. sejuknya terasa sampai ke tulang .. aku cuak... ye laahh mana tahu .. seperti post aku yang sudah sudah.. mungkin ini Ramadhan terakhir buat aku.. ishhhh ....


Dalam masa aku demam demam tuh aku tetap ingat akan kerja kerja office aku yang melambak lambak.. dan entah kenapa kebanyakn order order yang aku buat tak menjadi.. hapir kesemuanya gagal ...items yg aku purchased lambat sampai.. ada yang mintak tangguh delivery..ada jugak yang stuck kat port.. dan yang ini bermakna barang-barang aku tuh tak boleh sampai on time... arghhhh.. tension... barang-barang tuh pulak nak guna untuk shut down yang dia orang dah delaykan sebab barang aku lambat sampai.. tup tup memang tak sampai.. arghhhh... tension betul.

Dan pada episod akhir puasa terlalu banyak pulak kerja yang perlu dilangsaikan sebelum cuti raya .. ishhh... kesian kat aku.. dan bukan itu aja... dengan hubby aku pegi langgar kereta orang laa.. dan kena 400 - 500 hengget, dengan kereta rosaknya.. (duit lagi) dengan rumah aku kena tebuk dek jiran sebelah rumah aku yang tengah bersungguh-sungguh buat renovation (hampeh tul... aku rasa cam nak bakar jer rumah dia...) adushhh.. dan macam macam lagi benda benda kecik yang memberatkan kepala hotak aku nih... tapi syukur laa.. semuanya berakhir dengan tenang.. mungkin berkat kesabaran .. walaupun rasa cam nak putus urat marikh aku bersabar punya pasal... aku anggap semua tuh ujian...

Mungkin Allah nak bagi pahala lebih untuk kita orang.. atau beri pahala untuk hapuskan dosa dosa yang telah sudah.. .. apa-apa pun aku tetap bersyukur dengan apa yang Allah turun kan... semoga segala ujian itu akan lebih mematangkan lagi dan mendekatkan lagi kita kepada Allah.. Insya Allah...

No comments: