Friday, May 1, 2009

Kek butter kosong

Kek nih adalah kek yang pertama aku masak masa aku bujang dulu... kek nih kek kegemeran mak aku. Dia memang suka makan kek kek kosong cam ni jer .. dia kata tak muak.. kalau makan kek cokelat tuh muak.. makan keke kek lain pulak semua manis.. tapi kalau kek kosong nih dia sedap jer ... nak nak kalau buat kurang manis.. orang tua memang suka... dan yang paling best kek nih kek paling senang.. aku panggil kek nih.. kek sekilo.. pasal semua bahan dia adalah sama berat ... jom.. kita tengok cam mana...

Bahan
500 gm butter (korang nak pakai margerine pun boleh)
500 gula
500 gm tepung gandum
satu sudu teh bicarbonat of soda
500gm telur (nih korang timbang jugak sebijik sebijik)
satu sudu teh esen vanila
sedikit pewarna kuning

Macam biasa kacau butter sampai putih dan masukkan gula (biasanya aku blend dulu gula nih nak bagi cepat sikit dia putih dan ringan). Kacau (guna mixer laa ek senang sikit) sampai dia putih dan agak ringan. Maksudnya kalau angkat mixer tu dia tak jatuh .. banahn tadi tuh melekat kat mixer tuh.... Masuk tepung yg dah di ayak sekali dengan bcarbonat of soda tuh sedikit demi sedikit sambil on kan jer mixer tadi. bila dah sebati masukkan telur satu persatu sampai habis. Masukkan esen vanila. Masukkan sikit pewarna kuning (saja nak naikkan lagi warna kuning dia tuh. Buh dalam loyang yang dah disapu butter dan tepung supaya tak melekat. Bakar dalam 180 darjah cecius. Bakar dalam 45 minut. Korang pandai pandai laa budget time.. test dulu sebelum tutup api... nanti tak masak plak.... masa tutup api tuh biar jer kek tuh kat dalam oven supaya cantik gebu. Ok dah siap boleh makan... haa.. senang kan...

2 comments:

ummu_hanis said...

sama la resepi kek kite. mesti dari buku yg sama. tapi rasa kek ni sedapkan?

Kak Ungku said...

hi ummu hanis.. sorry lama tak online ... busy sket lepas cuti lama hari tu..
resepi kek nih dapat turun temurun dari mak .. hmm.. memang betul kek nih memang sedap.. tak muak dan yang penting senang nak buat dan tak meragam .. sentiasa menjadi jer...