Monday, July 6, 2009

Mee hoon Siam

Mee Hoon Siam nih memang aku suka giler.. dari sejak kecik kecik lagi sampai sekarang.. so .. last Sunday kebetulan mak aku ada kat umah aku hint hint kat mak aku suh dia masak.. sebab aku rasa kalau aku masak sendiri tak sema sedap cam mak masak.. so.. aku siap beli barang dan tolong dia potong potong jer.. yg masak mak aku.. jom tengok resepi..

Untuk Mee Hoon dia...
Satu plakstik mee hoon di rendam dengan air biasa supaya lembut (nanti tapis dan buang air)
Bawang merah
Bawang putih
udang kering sikit jer
cili kering (jangan banyak sangat nanti pedas)
taugeh

masak macam nak masak mee hoon goreng. Tumiskan semua bahan (Bawang merah, bawang putih, udang kering dan cili kering yang dah di blend lumat). Kemudian masukkan mee hoon... kacau rata rata supaya semua bahan tumisan tadi kena kat mee hoon tadi... tak yah buh garam banyak.. pastikan ianya betul betul tawar (buh sikit jer garam untuk rasa). Lat masukkan taugeh. Angkat dan buh dalam bekas

Untuk kuah dia...
Bawang merah
bawang putih
udang kering
cili kering
(blend bahan bahan di atas)
taucu dalam 2 - 3 sudu besar - tengok tahan kemasinan dia ada setengah taucu memang masin
lengkuas sebesar ibu jari kaki - di titik
serai dalam 3 batang di titik
santan dalam 2 peket
air

tumis bahan bahan yg di blend tadi. kemudian masukkan lengkuas dan halia. masukkan taucu dan santan.. kalau rasa pekat sangat tambah sikit air. Tunggu sampai menggelegak.. buh sikit ajinomoto kalau nak.. kemudian boleh angkat

Bahan hiasan
Daun sup daun bawang (hiris nipis
limau
cili hijau / merah
bawang goreng
tauhu (ada tauhu memang lagi sedap)
timun di potong halus jugak (kalau suka boleh letak jugak)

Dah siap.. buh dalam pinggan pas tuh buh kuah dia.. buh perhiasan dia.. pergh boleh makan.. memang sedap

No comments: