Monday, January 4, 2010

Mereka juga sama ...

Pagi itu aku hantar anak anak ke sekolah agama dulu... dalam kekalutan pelajar pelajar lain bercerita tentang cuti sekolah dan menunjuk nunjuk pakaian baru, kasut baru .. tudung baru.. beg dan peralatan peralatan baru .. mata aku tertumpu pada seorang pelajar perempuan.. mungkin sebaya anak aku .. dia sendiri di situ .. senyap.. sambil tersenyum kelat melihat gelagat kawan kawannya ... mata aku betul betul tertumpu padanya .. aku lihat dia melihat baju sekolah putihnya... dia mengusap lengannya ... kemudian dia lihat pula kain sekolah dan kasut sekolahnya .. bila kawannya menyapa.. dia senyum lagi tanpa seri ... aku seolah olah mengerti ... kesemua pakaian sekolahnya pakaian lama.. boleh nampak baju kurungnya yang sudah agak kekuningan.. lengannya juga sudah pendek .. mungkin itu sebabnya dia lipatkan sampai pertengah lengan... kain sekolah juga sudah senteng ... aku jadi sayu .. kesian .. aku tanya kakak .. kawan kakak ker tu ?? ha ah .. aku suruh anak aku sapa dia agar dia tidak terlalu asing dengan situasi itu .. dia hanya senyum dan cuba menghindarkan diri dari Nabilah...

Kesiannya detik hati aku.. sedang yang lain meriah dengan baju baru .. dia terpaksa akur yang ibu bapanya tidak mampu menyediakan pakaian baru untuk dia ... aku tahu bagaimana perasaan dia.. pasti sedih .. pasti cemburu .. pastu malu .. maklum laa kanak kanak .. mereka masih belum tahu erti sebenar kehidupan .. dan aku juga tahu apa perasaan ibu bapanya pada pagi itu.. bagaimana perasaan seorang ibu bapa yang tidak dapat memenuhi kehendak anak anaknya ... pasti juga hampa ...

Aku ingin sekali anak itu tahu bahawa bukan itu ukuran sebenar seorang manusia... bukan itu yang perlu di nilaikan dan dibandingkan sekarang ini ... tidak perlu berpakaian baru.. berkereta cantik, berumah besar dan di lihat hebat ... tapi dada kita kosong dengan ilmu .. hati haus dengan amalan .. apa yang dilihat itu hanyalah luaran.. lansung tidak ada kena mengena dengan kehidupan kita kelak ... apa yang penting ilmu di dada .. amalan kita untuk dunia dan akhirat dan tingkah laku kita .. itu yang akan menjadi ukuran kelak..

Belajar laa .. belajar rajin rajin agar suatu hari nanti dia pasti akan dapat apa yang dia inginkan ... tak perlu mengasingkan diri dari kawan kawan kerana mereka juga sama ...

No comments: