Saturday, May 21, 2011

Aku jadi superman lagi

Semalam kenduri rumah abang aku kat Melaka .. cam biasa .. aku laa orang kuat (kononnya laa pada hal aku pegi makan jer ) aku sampai awal laa jugak .. tolong siap siapkan semua .. lepas Isya' orang dah start sampai ... aku dah pastikan semua makanan dah siap kat atas meja .. selesai baca yasin dan doa selamat .. dia orang semua start makan ... dan masa nih laa.. kanak kanak dapat kebebasan bersuka ria dengan kengkawan. Ada yang memanjatlah.. main lari lari ... tambahan pulak abang aku buat kenduri kat tadika dia yang ada macam macam permainan  buaian laa.. jongkang jongkit laa ..dan of course ada kawasan lapang untuk dia orang semua berlari larian ...

Masa aku tengah sibuk sibuk nak tambah lauk kat atas meja catering tuh dan tengah sibuk mak aku suh bungkus makanan untuk para tetamu rapat .. tetiba ada sorang mamat nih mintak kain..
"Kak .. kain ada kain .. ada budak nih dah jatuh berdarah pulak .." dia nampak sangat panic ... kehulu ke hilir cari kain
"Ha !! kain nak buat apa???" aku tanya lagi...
"Kain kain .. ada budak jatuh berdarah kepala... habis berdarah kepala berlubang ..."
Aku tarus berlari ke dapur dan amik towel good morning yang aku nampak bersih masih lagi dalam plastic..
Mamat yang mintak kain tuh pegang aja kain tadi dah tergamam pasal darah yang keluar dari dahi budak 4 - 5 tahun tuh amat banyak membuak buak .. dan luka dia memang jelas nampak amat dalam ...

Aku mengucap panjang tengok ..aku peratikan darag yang tak henti henti mengalir .. aku pandang luka dia yang dalamitu.. memang sangat dalam ...

pergh ...lantas sekelip mata aku telah rasakan perubahan akan diri aku ...rasa diri aku gagah perkasa.. semua urat saraf aku dah mengembang .. terasa bandan aku berketul ketul ... muscle aku terasa semakin lama semakin kuat ...amat kuat ... aku dapat rasakan .. yeaahhhh....aku dah bertukar aku dah bertukar menjadi superwomen .. superwoman yang bertugas menjaga keamanan dunia dan membantu dalam kesusahan ..

Aku amik towel good mornig tadi dan terus tekan kuat kuat bahagian luka yang dah nampak terbelah tuh .. seriau .. memang sriau ... kecut jugak aku di buatnya .. takut ... tapi tetap maintain macho ...
Aku angkat budak kecik aku dengan harapan darah tadi tidak lagi mengalir keluar dengan banyak ... aku jerit .. sapa mak dia nih .. anak sapa nih .... dengan harapan parent dia boleh menenangkan dia yang dalam keadaan amat sakit itu ...aku rasa ibu bapa mereka lebih tahu anak anak mereka ..
satu jawapan pun tidak kedengaran .. budak kecik tuh dah meraung raung kesakitan .. darah masih keluar ... aku pulak terpakasa menekan agak vain darah tuh berenti atau mungkin darahnya tidak keluar dengan banyak ..
Abang aku baru tahu ada kemalangan berlaku .. aku lantas ajak dia pegi hospital since tak de sapa yang mengaku mak atau ayah budak kecik nih .. abang aku pulak pada masa yang sama tak ada purse .. lesen semua entah kat mana dan sudah pasti manusia yang paling logic aku heret ke kancah ini adalah laki aku ..

Abang jom bawak budak nih g hospital .. takkan nak tunggu parents dia datang kang bledding non stop susah pulak kita ...

Bila aku dan abang aku dah naik kereta .. tetiba ada sorang minah mengikut dari belankang .. sapa pulak minah nih .. tadi masa aku tanya anak sapa sorang pun tak nak ngaku ...
kami berenam termasuk minah tadi dan seorang lelaki pergi ke klinik .. dalm MPV abang aku tuh kedua orang parents tuh senyap .. panic .. tak tahu nak buat apa.. budak kecik tadi masih lagi dalam dakapan aku .. aku peluk dia .. baca apa yang patut dan cuba menenangkn dia..
sementara mak dia yang duduk sebelah aku langsung tak boleh nk kata apa apa.. mungkin terlalu panic ..
sampai di klinik pulak nak jadikan cerita Doctor tak der pulak .. terpaksa pegi hospitak Terendak Camp.. sampai di hospital budak kecik tu masih laki dalam pelukan aku ... sehingga laa dalam bilik dr aku laa yang mememegang dia .. bila dia mula meronta ronta aku sudah tak mampu aku bagikan dia kat ayah dia .. ayah dia
Setelah semua selesai .. baru laa aku dengar suara mak dan ayah dia berterima kasih atas apa yang dah aku buat ..

Budak kecik tuh pun nampaknya dah ok .. dah mula bercakap cakap dengan doctor tu .. syukur laa tak de apa apa ... dan syukur laa Allah beri aku keberanian di masa masa terdesak sperti ini ...kalau tak aku pun sebenarnya hampeh penakut nak mampus... tak berani jugak aku nak tengok darah yang banyak membuak buak buak dan tengok luka besar dan dalam tuh ...
Tak apa lah ... selagi aku mampu aku rasa jadi tangung jawab aku untuk tolong .. nih mungkin hari dia.. mungkin esok esok aku perlukan pertolongan Allah mudah kan orang lain tuh untuk tolong aku pulak .. Insya Allah..

No comments: