Tuesday, June 14, 2011

Di bilik Bedah - part 1

Hari nih pepagi lagi dah bangun ... aku cuba rasa apa perasaan aku sebenarnya hari ini .. belum rasa apa apa lagi .. aku bingkas bangun dan bersiap ... sudah sampai masanya hari ini ... aku sudahpun berpuasa sejak dari semalam ...

Persiaan telah aku lakukan dalam beberapa hari ini ... semua baju baju dah pun aku packed malam tadi untuk bercuti di ward selama 2 hari.. baju anak anak jugak dah pun aku siapkan untuk jangka masa seminggu ... barang barang keperluan jugak dah tersedia...

Sementara En Hubby breakfast aku duk belek belek internet .. aku coretkan satu post simple untuk memberitahu rakan rakan akan procedure yang akan aku lalui sebentar saja lagi .. mmeminta maaf sekiranya ada apa apa yang tidak diingini terjadi .. ye laa mana laa tahu ... ajal itu di tangan tuhan .. kita tak tahu bagaimana akhirn kita nanti ...

Pukul 8:00 lebih selepas bersalaman dengn semua ahli kelurga, dan memohon maaf pada mak dan ayah .. kakak aku dan abang ipar .. serta sedikit pesanan kepada puteri puteri ku ... kakak jaga adik baik baik tau ... adik dengar cakap kakak .. jangan lawan kakak .. jangan gaduh gaduh ...dan aku berangkat pergi .. kakak Nabilah yang sedikit tersentuh ... matanya bertakung air jernih memandang aku ... dia kelu ... mungkin sedih memandang aku dari jauh ...

aku aku masih lagi tenang .. mungkin kerana masuk ini kali kelima aku memasuki bilik operation yang sungguh sejuk itu.. kaku dan bagi aku penuh dengan peralatan yang aku sendiri pun tak tahu fungsinya.. aku melambaikan tangan ... Insya Allah .. tak de apa apa.. macam biasa lepas dua tiga hari aku pasti akan sihat .. kata semangat aku ... aku simpan jauh jauh kesedihan aku ...

Sesampai di hosital setelah check in .. aku dan hubby menunggu dengan tenang langkah seterusnya yang akan di buat ... jam sudah menunjukkan pukul 11:00.. aku masih lagi tenang.. Doctor masih lagi tidak seorng pun menjengah .. setahu aku pada kebiasaannya Doctor bius sudah datang untuk memeriksa.. mungkin keran rekord aku sudah berada dalam gengaman dia... dan segala perjanjian dan concent dah pun aku buat dua tiga hari lepas..

11:30 .. nurse datang dan membawa baju ajaib itu .. "Nanti ukul 12 puan bukak semua baju dan tukar baju ni ye.. Doctor cepatkan procedure .. jantung sudah mula bergetar ... percepatkan ??? hmm ok laa.. aku menurut saja suruhan nurse...

Dalam bebrapa minute kemudian nurse datang semula .. " Puan tolong tukar baju sekarang .. Dr dah tunggu kat operation theater." Eh tadi kata pukul 12.. tanya aku confused .. Dr nak buat cepat... jawab nurse tu ringkas

Aku minta tolong hubby menelefon mak dan ayah ... sementara aku bergegas menyalin pakaaian keramat itu ... aku menaiki katil yang dah tersedia untuk aku ... nurse tuh terus menolak aku ke Dewan Pembedahan ... di dewan itu .. ada nurse bertanyakan details aku ... sementara hubby hanya mampu memandang aku ...

Aku salam tangan suami aku .. minta maaf .. minta amoun sekiranya ada aa apa kesalahan yang dah aku lakukan selama ini ... dia kucup aku di dahi ...

Aku di tolak masuk ... suami ku hanya memandang dari jauh .. bila pintu Dewan tuh di tutu .. air mata aku mengalir .. entah mungkin ini kali terakhir aku dapat menatap wajah itu ... .. nurse yang menolak aku menenngkan ... pasti tidak ada aa apa.. bisik hati aku meguatkan semangat aku .. sudah kali kelima .. cuma kali ini mungkin lain ... aku tidak pasti apa kah jenis pembedahan itu nanti ... sama ada terlalu major atau hanya minor.. Doctor juga tidak daat pastikan .. sama ada endomrtriosis yang ada pada dinding rahim aku tuh sudah besar sehingga mengakibatkan aku akan di bedah secara terbuka atau masih boleh dilakukan melalui laparoscopy. Concent dah pun aku tandatangan.. sekiranya Doctor mendapati aku perlu di bedah secara terbuka dan aku perlu membuang rahim aku .. aku sudah berikan persetujuan .. demi kesihatan aku ... walaupun aku sangat takut erkara itu berlaku ...

Jam baru menunjukkan ukul 12: 10 .. Doctor Roy - Doctor bius sudah menghampiri aku .. .. "OK .. this is our second time ... meeting you .. betul ???" tanya dia sungguh ceria...
"yup .. the first one is on my Incomplete Abortion .. I gugur 2 tahun lepas..." jawab aku. Seronok bersembang dengan Dr Roy. Dia memang sunguh ceria.. even dalam operation theater pun dia tahu cara terbaik untuk menenagkan pesakitnya ..
"yeahhh .. so tak der apa apa kan .. semua ok kan .. no serius vomiting after the operation that time .. no alergy .. nothing rite ????  yup.. nothing... everything just fine .. under you Doctor...," jawab aku

Dr Roy memang baik .. cool ..sehingga aku tidak perlu berasa takut ... sambil dia melakukan kerjanya .. dia terus bersembang agar aku tidak takut dan rilex .. therahy yang paling sesuai uintuk aku ketika itu ... dia dah pun melakukan segala persedian ... tunggu masa Doctor Raja Juhaidah untuk memulakannya ... dari luar bilik .. aku dengar ada dua kes emergency dan aku terpaksa tunggu .. pukul 1: 30 baru lah tiba masa aku ..

Aku ditolak ke Operation Theater no 3 kalau tak salah aku ... sekali lagi aku di pindahkan ke katil yang khas untuk operation .. aku sudah betul betul takut ... selawat banyak banyak detik hati aku lagi ... kuatkan semangat .. Allah maha mengetahui ..

Dr Roy tadi sudah pun meminta aku bertenang
Sejukkan .. kat sini" katanya bila aku sudah mengigil ..
Bukan sejuk Doktor .. nih menggigil takut nih .. sempat aku melawak ..
Hahahah .. dia gelak .. ooo.. kalau cam tuh bukan sejuk laa... nih nama dia seram sejuk ... aku sempat ketawa .. tapi ketawa aku sudah tiada nadanya ...

Dr Roy sudah sedia  mahu memberikan injection agar aku pengsan dan mereka boleh memulakan operation ... seornag lagi nurse mengarahkan aku menyedut topeng oksigen ... sedut perlahan pelahan kemudian lepas ye Puan...

AsyhaduanlailahhaillahAllah ... aku mengucap penuh ...
Bismilah hi tawakal tu Allah .. aku berserah pada mu Ya Allah .. permudahkanlah segala galanya untuk aku ... dan berilah yang terbaik untuk diri ku Ya Allah ... dari Mu aku datang dari mu jugalah aku kembali ...

"Azlina saya dah inject ubat bius... nanti you akan tidor.. dan jangan risau ..everything gonna be just fine ... " katanya menenagkan aku sambil Dr Roy meng inject kan ubat bius.. "maaf sakit sikit ye Azlina ..."

Aku sedut dalam dalam oksigen itu dan hembuskan keluar .. mata aku sudah mahu lelap .. dengar sayup sayup nurse itu mengarahkan aku agar pejamkan mata .. mungkin agar mereka tahu yang aku sudah betul betul lena akibat ubat bius atau aku cuma sekadar memjamkan mata .. "Buka mata ya Puan..."

Sayup sayup aku dengar seorang lagi staff nurse membuat kiraan 1 hinga 10 .. namun aku masih belum lelap ... nurse kembali menyuruh aku menarik oksigen itu dalam dalam dan lepaskan perlagan lahan ..


Aku masih cuba membukakan mata aku .. lampu di atas syilling itu aku nampak sudah berpusing pusing .. aku nampak kabur kabur ... aku buka mata aku besar besar seperti arahan Doktor dan nurse .... aku mengucap lagi AsyhaduanlaIlalailahAllah ....

No comments: