Friday, September 23, 2011

Asam Pedas Kelantan

Masa memula kawin dulu .. family in laws aku selalu je masak asam pedas nih .. apa yang buat aku pelik .. apa plak asam pedas orang nih kaler dia cam nih .. biasa kalau sebut jer asam pedas for sure merah menyala .. ye laa akukan orang Melaka .. so asam pedas is sesuatu yang sedikit masam dan pedah dan kalau pedas mesti laa merah .. tetiba dia orang masak asam pedas yang aku pun tak tahu warna apa .. ada kuning dan kehijauan sikit pelik sungguh... errrr .. nasib baik laa aku nih jenis adventure dengan makanan .. so aku dengan beraninya mencuba sambil dia orang jeling jeling nak tengok response aku ... hmmm .. sedap .. rasa dia superb .. walaupun warna dia tak berapa menarik ... ok nih resepi asam pedas kelantan nih .. walau pun aku tak berapa expert masak benda nih tapi aku sempat laa belajar cara cara memasak masakan nih ..

Ikan sungai / atau apa apa ikan yang sewaktu dengannya macam ikan patin, lampam jawa, ikan keli, siakap, 
Sedikit kunyit hidup (kunyit serbuk pun boleh)
Sedikit lengkuas (sebesar ibu jari)
Sedikit halia (sebesar ibu jari jugak kot)
dalam 10 cili api
Bawang merah (dlm 5 bijik), bawang putih 1 bijik (dia org pesan tak yah banyak)
Sejemput beras (petua dia untuk pekatkan kuah tu nanti)
Asam keping dalam 3 - 5 keping
Daun kesum, bunga kantan (aku suka letak banyak - belah belahkan)

Cara
Blenderkan semua bawang merah, bawang putih, cili api, halia, kunyit hidup dan sejemput beras dengan air. Kemudian masukkan dalam periuk. Tambah air kalau tak cukup. Masukkan lengkuas yang di ketuk ketukkan. Biar menggelegak. Masukkan ikan, bunga kantan, daun kesum, garam. Tenggek atas api sampai ikan tuh masak. Dah boleh makan.

No comments: