Thursday, July 29, 2010

perWIRA aku buat hal lagi ....

Semalam puasa, jadi aku plan balik awal sket dari biasa.. so that aku boleh berbuka kat rumah ... perjalan dimulakan macam biasa .. very smooth .. tak ada masalah .. cuaca pun sememangnya cantik jugak .... cuma jammed seperti biasa kat jalan Tun Razak .. lepas aja Tun Razak .. aku pecut .. pecut .. dan pecut lagi .. kadang kadang meter menunjukkan 140 .. kadar pemanduan biasa aku di Highway.. tapi kadang kadang terlepas ke 150... laju .... dalam keadaan kereta aku di pandu laju itu fikiran aku menerawang .. berangan .. angan angan yang sungguh menyeronokkan ... dan dalam keadaan kereta aku laju tuhhh ... kadang kadang terasa macam nak jadi pelumba F1 pulak ... sure best ... koya betul ..

Aku memang tak ada masalah langsung hari tuh.. aku pecut lagi.. amik lap .. pergh best giler ... sampai aja kat tol booth menuju Putrajaya yang 2.50 tuh .. seperti biasa aku turunkan super window aku .. aku capai duit "perghh .. keta sapa laa bau hangit giler nih " detik hati aku .. aku cium lagi .. giler kuat .. aku naikkan power window aku .. aku mahu terus jalan .. tiba tiba... tiba tiba aja  kereta aku mengerang .. mengeranag seperti orang sakit .. dia memang tak boleh berjalan ..bukan tak mahu .. dia langsung tidak mahu bekerjasama dengan aku ... oh perWIRA ku .... dia stuck .. dia mengerang lagi ...kali nih lagi kuat bila pedal minyak aku tekan habis kelantai kereta.. aku cuba lihat gear .. ok .. aku dah tukar gear D .. aku tengok lagi gear cam tak caya .. cepat cepat aku ketepikan kereta aku .. sebelum kereta nih mampus keras kat situ plak ...arghhhh .. perWIRA aku buat hal lagi ... hampeh betul ..

Aku parking .. dan cuba jalankan kereta tuh .. aku masuk gear paling rendah .. gear reverse nampaknya semua sama jer .. cam mana nih .. adushhh ... seperti biasa .. pilihan yang aku ada ialah ..  kena panggil rescue

Aku capai hand phone Sony Ericson aku .. aku tidak risau sedikit pun .. laki aku akan datang dengan segera .. macam citer Superman yang selalu tolong selamatkan awek dia bila awek dia dalam kesusahan .. aku menekan nekan hanpon mencari nombor hubby aku .. dan dengan confident nya jugak aku pun dial laa number hubby .. dua tiga kali aku try tak lepas .. aik .. apa kejadah haramnya nih ... aku dah terasa ada sesuatu yang tidak begitu baik .. segala urat saraf aku sudah mulai tegang .. six sense aku sudah menyalakan lampu kecemasan .. petanda yang tidak baik sedang berlaku dalam kotak zone aku itu sekarang .. aku cuba check balance credit aku.. aku cukup yakin yg balance aku pasti banyk ... cuma .. cuma ... expiry date aku cam mana plak ...
Aku baca bismillah ... selawat dua tiga kali .. sambil terasa senak dibahagian pundi pundi aku ... aku tekan .. arghhhhh .. memang telahan aku tepat .. credit aku expired ... rasa berpinar sekejap .. segala gala anggota badan aku terasa amat berat .. ginjal ginjal aku juga turut terhenti seketika .. cam mana nih ... cam mana nak call hubby ... cam mana nak dapat rescue... cam mana nih .. nak tolak keta aku nih ... perlukah aku turun dan menolak kereta aku seorang diri dengan harapan ada jejaka jejaka hensem datang menolong .... otak aku ligat berpusing .. berpusing sehingga ianya sendiri pun stuck sama seperti kereta aku ...

Aku cuba guna kuasa psychic aku .. aku seru dan cuba bayangkan hubby aku .. penuh tekun .. konon konon message itu akan sampai ke telinga dia .. aku seperti ahli sihir jahat cuba menggunakan kuasa aku ... aku mohon aagar dia boleh call aku .. itu aja.. dalam lima belas minute jugak aku cuba cara itu ... tapi nampaknya aku gagal .. hampa .. mungkin hati aku tak tenteram .. mungkin itu sebab utama message hati yang aku hantar melaui gelombang gelombang bumi tuh tak kesampaian ... koya lagi ...

Aku macam dah tak ada cara lain .. hanya satu cara ... aku perlu dapatkan budak budak tol tuh .. aku cuba reka dan hafal dialog yang aku akan cakap .. pasal aku tahu dalam keadaan gubra cam nih biasanya lidah aku pasti akan berpuntal puntal ...kelu .. kelu dek malu .. malu tahap cipan ..

Tetiba aku nampak cab .. idea aku telah di diversekan ... ok aku try sapu cab nih dulu .. aku tahan .. cab itu mencicit berhenti nampak lambaian aku (bab mencicit tuh aku tambah nak sedapkan citer) "rrr ... uncle ada credit tak .. kereta saya rosak .. kredit phone expired plak ..." kata aku penuh dengan perasaan sayu agar uncle cab tuh boleh tolong ... "alamak tak ada laa.. kalau nak suh pak cik tolong hantar kat rumah boleh laa.. pak cik nak g puchong perdana nih ... " kata pak cik yang aku ingatkan uncle cina ... "rrrr ... atau saya pinjam phone pak cik nanti saya bayar .. saya nak suruh hubby saya call balik jer ...." aku cam ragu ragu .. mana laa tahu dia kedekut tak nak bagi pinjam phone dia ... takut aku kebas ..."mintak maaf laa memang betul credit pak cik habis .. " katanya ikhlas nak menolong "tak apa laa pak cik ... terima kasih bebanyak ..." jawab aku hampa..

Aku terus ke toll both .. dengan control ayu .. aku ketuk pintu booth tuh .. aku senyum bila pintu itu dibuka ... senyuman yang paling manis ... sambil control ayu lagi ... "adik .. boleh tak akak mintak kredit .. rr .. maksud akak .. akak bayar .. rrr ... akak nak pinjam phone hand phone .. rrrrmmm .. atau phone office .. rrr.. apa apa aja laa.. asalkan akak boleh call husband akak ... nanti akak bayar balik ... akak cuma nak call husband akak ... " aku dah agak dah sure ayat aku tunggang tebalik .. tak leh nak control macho .. hampeh tul ... malu giler aku dibuatnya .. terasa panas ketik ketiak aku tahan perasaan malu tuh ..

Aku tarik nafas ... tarik dalam dalam "sebenarnya keta akak rosak .. tak leh jalan .. pas tuh phone akak plak dah expired .. nak call husband akak nak suh tarik keta ..." pergh lega .. akhirnya dapat jugak aku cakap dengan mudah .. tertur dan penuh dengan nilai nilai murni orang Malaysia..

"Ala kak ... kat sini tak leh bawak phone ... " arghhhhh .. hampeh tol .. "ha !!! tak leh bawak ... rrrr.. rrmm rrrrmmm cam mana ek .. " jawab aku cemas laa jugak ... "cam nih aa kak saya pangil toll track tarik keta akak nih ek .." kata adik cun toll both tuhh...  "ehhhh ... tak yah tak yah .. husband akak boleh tarik ..." panic aku .. kalau panggil trak .. mahu RM200 ke RM300 .. uishhh .. mana nak byor duit keta nih lagi .. nk bayor trak nih lagi .. pitam makcik ..

Dia try call toll tract tuh mintak opinion .. dia kata "akak nih haa.. nak pinjam phone nak cll laki dia.. keta dia rosak .." org toll track tu pun sama jugak .. "nanti abang amik tarik jer laa.. " secepat kilat aku cakap "tak yah laa bang .. saya nak call husband saya jer ...boleh ker kalau abang tolong call kan husband saya ...??? tanya aku selamba ... kemudian terdengar suara perempuan lain dari arah belakang .. "hmmm berapa no phone hubby tuh .. " aku terus bacakan .. dia mintak nama aku ...

tak sampai berapa minute .. laki aku call.. Nak tergelak pun ada .. bila dengar suara laki aku yg cemas tu.. aku pun explain kat dia .. dia kata tunggu situ nanti dia cari jalan ... nak tergelak bukan apa .. pasal memang betul betul cam filem hidustan .. masa tuh laa plak henpon aku tuh buat hal .. cipan betul ...

Aku plak terus g solat Maghrib .. selesai solat dan mohon permudahkan urusan ... hubby call .. dia tanya sama ada dia boleh U turn kat toll tuh .. aku siasat .. nampak gayanya hampa ... hubby hilang idea ... aku pulak terus masuk dalam kereta untuk terus sambung makan biskut dengan air masak .. lapar gilerr beb ... puasalaa katakan .. tapi aku tahu pasti Allah akan tolong ...

Aku terus mencuba .. aku start engine lagi .. aku try masuk gear rendah .. aik boleh jalan plak...
Aku still mencuba teknik psychic aku tuh ... untuk bagitahu hubby yang keta boleh jalan .. arghhh gagal lagi .. saluran telepathy aku kali nih tak sampai .. ada gangguan ..
Lama aku menunggu last last dia call .. aku terus jer cakap keta boleh jalan ... aku drive keta tu penuh dengan perasaan cuak .. tapi instict aku tak laa plak rasa takut sangat ...

Alhamdulillah .. aku selamat sampai kat umah ... malam tuh jugak aku suh laki aku tolong tukarkan line prepaid aku ke line supplementary under dia.. perghhhh ... cam hindustan betul...

3 comments:

CiK Nik @ keNek :) said...

hohoho....nie lah one of the experience nyer??? :D heheh...mtk jauh lah~~~ :D kalu sy, masalah slalu guna prepaid nie...bkn prepaid takda, tp..hs takda bateri... :D

Kak Ungku said...

pergh cik nik ada blog jugak ker ...cayalaa
ngeh ngeh ngeh .. perWIRA saya nih tua do'oh dah kot ... sakit sokmo .. tak larat nak layan ...

CiK Nik @ keNek :) said...

alamak~~kantoi ada blog....hahah.... :D blog biasa2 syoks sndiri....sy yg tulis, sy yang baca...hahahha.... :D
buat ciskek tue, tambah oreo, konon2 nk makan oreo ciskek...sekali tak sedap...hahhahah...gelak lagi,n sambung gelak lagi....hilang rasa cheese...:((