Sunday, February 24, 2008

Alam Rahim ...

"Dan sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dari suatu saripati atau berasal dari tanah. Kemudian Kami jadikan saripati itu air mani yang disimpan dalam tempat yang kukuh (rahim). Kemudian air mani itu Kami jadikan segumpal darah, lalu segumpal darah itu kami jadikan segumpal daging dan segumpal daging itu Kami jadikan tulang belulang, lalu tulang belulang itu Kami bungkus dengan daging. Kemudian kami jadikan dia makhluk yang berbentuk lain. Maka Maha suci Alla. Pencipta Yang Paling Baik"
(Al-Mukminun : 12 - 14)

Ayat di atas merupakan proses kejadian manusia yang perlu difahami oleh semua manusia. Aku pernah belajar benda nih masa di college dulu. Itulah kali pertama aku betul-betul tahu dan mengaggumi proses kejadian manusia menurut Al Quran. Sebelum tuh aku tak pernah kisah pun pasal kejadian manusia nih baik dari segi Islam atau dari segi science. Lepas class tuh aku start jadi sedikit kagum dan sampai sekarang aku still ingat (walaupun banyak yang dah lupa jugak) proses dan peringkat kejadian manusia tuh di alam rahim.

Menurut Al Quran prosese kejadian manusia ada 6 peringkat
1. Nutfah
2. 'Alaqah
3. Mudghah
4. izam
5. Lahm
6. Ruh

1. Masa peringkat Nutfah nih adalah peringkat dimana percantuman telur dengan sperm atau percampuran air mani.

2. 'Alaqah - peringkat dimana air mani tadi telah bertukar menjadi segumpal darah.

3. Mudghah - peringkat dimana Allah telah menjadikan darah beku tadi kepada segumpal daging

4. Izham - peringkat Allah jadikan tulang temulang

5. Lahm - kemudian Allah balutkan tulang itu dengan daging

6. Ruh - akhir sekali disinilah Allah akan tiupkan ruh dimana semua perjanjian dan Qada dan Qadar seseorang itu termaktub. Ada pendapat mengatakan ruh akan ditiup pada masa umur baby 120 hari di dalam perut atau bersamaan 4 bulan. dan pada masa ini baby tadi sudah boleh digelar sebagai manusia kerana sifatnya juga telah cukup.

Cuba baca bagaimana science menjelaskan fatal development dengan theory-theory dia yang tersendiri sila kesini
First Trimester
Second Trimester
Third Trimester

Sesapa yang belum pernah megenali baby anda masa alam rahim boleh menjengah-jengah web nih dan banyak yang anda akan dapat belajar dengan web ini.
Tapi tak banyak yang aku umpa we pasal alam rahim nih menurut Al Quran.

1 comment:

Anonymous said...

salam..minta untuk kongsi post nie ye? untuk tatapan ramai...sgt menarik terima kasih...