Thursday, May 1, 2008

Roti Jala dengan Kari Ayam ...




Hmm .. lama tak masak .. selama aku mengandung hari tuh .. aku memang tak boleh masak .. alah sikit dengan bau menumis.. jadinya kalau tak makan kat kedai hubby aku yang masak.. dan baru hari nih aku start masak balik .. kebetulan Nabilah pagi tadi merajuk tak dapat makan roti jala.. puas cari kat kedai tak ada jual pulak.. untuk tidak menghampakan peminat .. aku pujuk dia dengan janji akan masakkan roti jala yang dah berkurun lama aku tak masak.. leceh laa nak menjala lepas tuh nak gulung pulak ..

So.. lepas makan tengah hari tadi, dia dah start tanya bila aku nak start masak roti jala untuk dia ... aku pun sebab dah janji punya pasal.. mula laa merangkak kat daput.. walaupun gila laa punya malas... tapi anak punya pasal aku kuatkan semangat jugak ... aku dah siap masak kari ayam untuk lunch tadi so that aku tak yah laa nak masak kari lagi untuk roti jala nih ...

Dan Nabilah suka sangat pasal aku bagi permision untuk tolong since Nayli tidur.. kalau dua-dua tolong memang tak jadik kerja.. anyway we are really enjoy cooking together ...

Ok laa jom..

Roti jala
Air dalam 1 cawan (sorry aku lupa nak kira betul-betul)
Tepung 1 cawan
Garam
Kunyit
Pewarna kuning
Telur 1 biji
Minyak sapi

Cara:
Untuk memudahkan dan mempercepatkan keadaan... masukkan kesemua bahan di atas ke dalam blender. Blendkan sekali.. kalau rasa pekat sangat tambahkan air jer... jangan cair sangat nanti bila nak menjala susah .. ok panas kan kuali leper ... hmm.. ikat daun pandan. Daun pandan nih digunakan untuk menyapu minyak sapi kat atas kuali leper tuh nanti... owh .. pakai minyak sapi lagi sedap dari pakai minyak biasa untuk memasak roti jala nih... sapu minyak dan boleh la start menjala ... ikut suka laa nak buat cam mana lepas tuh.. ada orang suka gulung ada orang suka lipat-lipat jadi 3 segi... yang penting nampak cam roti jala kira ok laa tue..

Kari ayam:
Bawang putih
Bawang merah
halia
daun kari
kulit kayu manis, bunga lawang, bunga cengkih, buah pelaga
santan
ayam
kentang
rempah kari
daun pandan

Cara :
Tumis laa daun kari dengan kulit kayu manis, bunga lawang, bunga cengkih dan buah pelaga. Kemudian masukkan pulak bawang putih, bawang merah, halia yang dah dihiris senhingga garing. Bila dah garing masukkan rempah kari yang dah dicampur air atau santan. Tumis sehinga garing. Bila dah garing masukkan ayam yang dah di potong dadu (kalau nak bagi tetamu makan potong dadu laa ayam dan kentang tuh, tapi kalau time aku malas aku belasah jer potong macam masak kari biasa) biar sampai kecut dan tambah laa santan cair... masukkan kentang.. tunggu ayam dan kentang masak. Masukkan daun pandan.. nanti wangi daun pandan tuh menyedapkan lagi kari tuh kalau tak nak pun tak apa.. masukkan sedikit asam jawa. Masukkan garam. Masukkan santan pekat pulak. Tunggu sampai memdidih boleh laa angkat. Dah boleh makan dengan roti jala tadi.

No comments: