Thursday, January 8, 2009

Cakap seikhlas hati...

Kekadang tuh rasa bangga jugak kalau anak anak kita nih pandai bercakap.. bijak ... pandai mengatur ayat.. alert dengan segala macam perubahan .. tentang environment.. conscious pasal kecantikan dalaman dan luaran... dan macam macam laaa...

Tapi kekadang tuh jadi bengang, tension, malu dan entah apa apa perasaan lagi... apa ek perasaan korang kalau anak ko secara spontan cakap atau tanya soalan soalan yang mencabar minda dan daya intelect korang.. dan jugak tahap kesabaran korang..

Apa korang rasa bila anak korang dengan rasa tidak bersalah cakap cam nih dengan kuatnya depan orang ramai benda benda cam nih...

Kes pertama :
- Hari tuh.. bukan hari tuh jer .. nih kes paling kerap terjadi kat aku... aku shopping kat Jusco... sambil sambil aku pilih pilih baju tuh Nayli pun seperti biasa mata dia melilau tengok benda benda lain... tetiba tanpa aku sangka sangka.. dia seperti terkejut giler bila tengok sorang minah nih.. dan dengan tulus iklas lahir dari hati dia bercampur perasaan terkejut yang amat sangat.. dia kata " Ya Allah !!!! gemuknya cina tuh ...." dengan kuat dan menunjuk ke arah perempuan cina yang sedang jalan kat depan dia.. minah cina tuh pun pandang semacam jer kat anak aku.. aku pulak dangan perasaan serba salah dan takut (manalah tahu dia belasah aku pulak) terus tutup anak aku.. dan tarik dia jauh jauh... dalam hati nak gelak jugak.. terus cakap ngan dia yang tak baik cakap kuat kuat cam tuh depan orang... nanti mana tahu orang tuh marah ker malu ker...

Kes kedua...
- Sama dengan kes pertama jugak... tapi kali nih orang lelaki - abang brother - Melayu ... aku kat kedai buku masa tuh tengah nak kuar dari pintu kedai tuh.. abang brother tuh pulak baru nak masuk.. tetiba.. anak aku... tarik tangan aku sambil bisik ngan ku.. mulut dia betul betul kat lubang telinga aku "Mak mari laa sini adik nak bisik nih ... besarnya uncle tuh sampai tak muat nak masuk pintu" ya Allah .... masalahnya memang laa dia nak bisik kat telinga aku tapi apa yang dia bisik tuh kuat sampai abang brother tuh dengar... dan dia pandang jer.. nasib dia senyum... dan aku terpaksa mintak maaf kat abang brother tu..
* Sebenarnya abang brother tuh bukan tak muat pun nak masuk kedai tuh .. cuma.. dia susah sikit nak masuk sebab dia bawak helmet lagi.. bawak buku buku untuk dia photostate lagi.. tuh yang dia macam terkial kial nak bukak pintu tuh.... dan macam susah jer nak masuk pintu tuh

Kes ketiga
- Kat shopping complex jugak laa.. tapi aku tak ingat kat mana ... kira cam grand jugak laaa... biasalaa.. anak aku nig memang observer .. ada jer yang dia nampak dan kita orang tak perasan pun.. even small small thing pun dia boleh tegur... sedang kita org window shopping tu tetiba anak aku cakap lagi.. " hmm.. ada ke pergi shopping pakai selipar.. tak lawa.. pakai selipar ... tak cantikkan mak .. pakai laa kasut mak kan..." rupanya ada sorang mamat tuh shopping pakai selipar jepun dengan baju ngan seluar dia pun tak berapa kemas melintas depan kita orang .. tapi masalahnya.. apasal laa anak aku pegi tegur.. ish.. sungguh memalukan...

Kes ketiga
- Ada sekali tuh aku tengah tunggu member kat bus stop. Sebab nak tumpang kereta dia gi gathering .. and tetiba .. tengah aku duk syiok tengok kereta member aku tetiba aku dengar suara suara sumbang merungut rungut.. " Ish geli laa.. kuku dia panjang sangat ... pas tuh colour colour.. nak muntah adik tengok...uwek uwek .. dia buat buat macam nak muntah .. sambil duk menatap kuku kuku budak sebelah dia tuh....

Kes empat
- Kat rumah orang.. orang tuh bagi makan apa entah aku pun dah tak berapa ingat.. tetiba dia boleh jer cakap.... "Tak sedap laa kuih nih.. rasa cam nak muntah jer adik makan.." adushh .... anak anak. Kalau mak masak lagi sedap...

Kes lima
- Gi rumah orang jugak... masuk masuk jer macam biasa dia mesti akan tengok keadaan sekeliling dulu... kemudian dia akan komen.... kalau cantik dah tentu dia akan cakap cantik... puji melambung lambung... tapi kalau bersepah.. tak berapa cantik, kotor ker.. habis laa... "Hmm... tak cantikkan rumah nih mak.. dah lah bersepah.... bilik air dia pun kotor bau busuk.... " Ei ei... geli ... tak nak laa adik we wet (buang air kecik) adik we weet kat rumah jer lah...

Banyak lagi ayat ayat ikhlas yang selalunya Nayli lafazkan.. aku still dalam process mengajar dia agar tak perlu cakap benda benda yang tak elok depan public... kadang kadang benda benda cam nih memang susah nak control.. sebab segala benda tuh apa yang dia nampak .. apa yang dia fikir.. dan memang di lafackan secara ikhlas.. sekarang nih aku masih berusaha..

No comments: