Thursday, January 29, 2009

Ujian lagi.. Part II

Jam dah menunjukkan pukul 7:15.. aku perlu cepat ke tempat kerja.. aku ingatkan aku mahu sampai awal hari nih... aku takut jugak kalau kalau kereta aku buat hal lagi.. walaupun aku seperti betul betul confident yang kereta wira aku tuh telah ditukar bateri dan tak mungkin akan rosak lagi hari ini...

Aku meluncur laju ke jalan jalan yang biasa aku gunakan.. melepasi taman perumahan aku.. melepasi.. IOI puchong.. dan juga begitu laju mengikut arah ibu kota... aku melewati lebuh raya KESAS dan memasuki Lebuh raya kebangaan aku KULUP (Kuala Lumpur Putra Jaya) .. aku laju.. aku tekan minyak dan memotong mengikut kemampuan diri aku sendiri... aku yakin .. memang tak ada apa apa masalah hari ini ...

Aku tiba di Tol Salak Selatan .... seperti biasa aku tekan power window aku ke bawah agar aku dpat membayar duit tol aku dengan mudah.. dari jauh aku lihat kereta sudah memenuhi hadapan tol itu terus hingga exit Tun Razak ... aku frust.. arghh.. lambat lagi laa jawabnya ke pejabat hari ini ...

Tiba-tiba kejadian semalam seolah olah berlaku lagi... Kali ini sekali lagi aku cuak... radio aku terus tidak berfungsi.. power window aku tadi tidak boleh lagi di naikkan mahupun diturunkan... aku lantas mengambil tindakan drastic... aku hentikan semua radio dan alat penghawa dingin kereta aku ... aku kembali ke lane paling perlahan... mana tahu tiba tiba kereta aku berhenti lagi hari nih... tidak laa aku menyusahkan orang lain.. dan tak ada laa sesiapa yang akan marah dengan aku ..

Aku keluarkan hand phone aku... aku cuba hubungi hubby... aku tahu itu sahaja yang aku mapu lakukan di saat saat genting seperti ini ... aku tekan button yang menunjukkan nama hubby aku ... aku cuba.. tapi tak dapat... isshh.. kenapa nih... batery banyak lagi.. aku cuba lagi... tetap gagal...arghhhhh... handphone aku sudah tamat tempoh.... credit yang ada dalam hand phone aku sudah expired .. dan aku sudah tidak boleh menghubungi sesiapa... apa malang laa nasib aku nih...

Aku cuak... terasa pressure aku semakin menjadi jadi.. pundi pundi aku terasa begitu penuh dik tekanan yang amat kuat aku rasa tika itu.. takut .. otak aku berputar putar mencari idea... kalau aku berhenti ... aku pasti tidak ada sapa yang akan turun menolong .. dan yang paling menakutkan ialah.. aku tidak ada tempat untuk meminta tolong.. aku gagal menghubungi suami aku.. dan ... arghhh... sememangnya kali ini aku memang tidak dapat berfikir secara normal.. apa yang patut aku lakukan sekarang...

Aku cuma ada satu cara.... suma ada satu sahaja tempat yang aku boleh pinta bantuan.. kali ini hanya pada Allah... aku hanya boleh berdoa agar tuhan dapat beri apa sahaja bantuan .... yang aku sendiri tak dapat fikirkan... aku betul betul berdoa agar Allah dapat bantu aku... aku mohon agar kereta aku dapat sampai ke Convention Centre ... agar aku dapat hubungi sesiapa yang aku dapat hubungi... bagaimana ??? itu nanti aku akan fikirkan semula.. yang penting.. aku perlu sampai ke suatu tempat yang selamat.. dan aku boleh minta bantuan orang lain...

Aku terus berdoa dan berdoa.. tanpa henti.. rasa macam nak menangis pun ada.. macam macam perasaan timbul.. sakit perut laa.. sakit itu laa sakit ini la... aku terus berdoa walaupun jalan raya semakin sesak..walaupun hati aku berkataa yang segala harapan aku pasti akan musnah.. tak mungkin kereta aku yang dah tersenggut senggut nih akan sampai ke Convention Centre.. memang jauh lagi... tapi aku tetap berharap.. tetap memohon... bagi aku hanya Allah sahaja yang dapat membantu...

Aku sudah melewati Jalan Tun Razak yang penuh sesak itu tadi.. meluncur terus ke Exon Mobile walaupun perlahan dan tersenggut senggut ... tapi kereta itu seperti simpati dengan aku.. kereta Wira aku tu seolah olah memahami.. dia terus berusaha untuk sampai terus ke Convention Centre..... tup.. memang enjin aku mati tak bergerak.... ngam ngam.. kereta aku mati di pintu pagar parking tuh.. tempat mengambil ticket .. sempat lagi aku mengambil ticket itu .... jam baru menunjukkan pukul 8:26 pagi...

Aku cuba keluar mencari bantuan.. tapi... sekali lagi aku dirundung malang ... pintu kereta aku tak boleh di buka pulak .. sementara tingkap pulak hanya terbuka separuh.. hanya cukup untuk aku keluarkan tangan aku.... aku tunggu kalau kalau ada mat motor yang parking agar dia boleh bantu aku tolak kereta aku ke tempat yang lebih sesuai... aku gagal... aku tekan button help... Alhamdullilah ada yang menjawab ... mereka keluar .. ada dua orang lelaki dan seorang perempuan... mereka sama sama tolong tolak ke tepi.. ketempat yang lebih selamat .. terus ke parking lot...

Aku cuba keluar .. masih gagal... aku tengok tingkap yang terbuka separuh itu.. aku cuba amati.. kalau aku nak keluar ikut tingkap nih aku rasa mungkin tidak muat ... tak telus.. terlalu kecik untuk tubuh badan aku nih...

Aku cuba lagi.. akhirnya lock pintu aku boleh berdungsi... Alhamdullilah .. masih boleh di buka.. aku ucapkan terima kasih pada mereka... aku cuba meminta salah seorang untuk menjaga kereta aku kerena aku hendak membeli Top Up hand phone aku... mujurlaa .. salah seorang mereka mempelawa aku menggunakan telephone office... syukur kata hati kecik aku.. banyak pertolong dari Allah untuk aku.. memang jelas...

Aku tunggu suami aku datang.. katanya.. kemungkinan besar altenator yang rosak.. sebab tidak mungkin battery lagi.. battery aku baru.. baru ditukar semalam... kali ini satu cara lagi...

Cuma macam mana nak tarik kereta nih pulang ke Puchong... suami aku yakin.. kalau gunakan jumper.. kereta tuh masih boleh bergerak untuk jangka masa 10 minute.. dan setiap 10 -15 minute.. kita orang perlu berhenti dan charge battery dengan menggunakan jumper ... aku tawakal.. aku mengikut aja.. setiap 10 minute kami berhenti... Alhamdullilah .. kami cuma berhenti 2 kali ... munkin kerana jalan tak jammed.. dan kereta itu mampu bertahan...

Dan bagi aku.. ujian Allah ini memang nyata... dan aku pulak amat amat bersyukur pada Allah kerana memberi bantuan dan memakbulkan permintaan aku... Aku betul betul bersyukur...

No comments: