Tuesday, January 20, 2009

Ujian lagi...

Semalam seperti biasa selepas waktu pejabat aku cepat cepat ke tempat parking.. bayar duit parking dan terus meluncurkan kereta aku keluar dari Convention Centre tuh.. aku melewati Exxon Mobil dan terus ke terowong untuk keluar dari jalan Tun Razak... keadaan lalulintas semalam juga seperti biasa.. banyak dan sesak.. aku seperti biasa.. sabar dan perlu menyesuaikan keadaan .. kalau tidak pasti aku akan tension ... Kuala Lumpur... biasa laa.. kalau dah pukul 7 lebih memang laa sesak.. jammed.. dimana mana ... jadinya semua kena sabar...

Keluar dari terowong pertama tuh aku tetap seperti biasa... segalanya berjalan lancar.. tanpa ada apa apa yang aku rasa pelik... aku pun terus memandu kereta Wira hitam tuh penuh yakin tanpa ada sebarang curiga di hati aku...

Tapi kedaan bertukar.. tiba tiba macam ada perkara ghaib menyelubungi suasana.. radio aku tiba tiba.. padam.. dan kemudian hidup balik.. aku cuak... aku cuba menekan nekan button on off radio itu .. beulang kali ... aku kira mungkin silap radio aku.. sudah masa untuk tukar radio kereta yang lagi canggih dari ini.. tukar radio baru.. seklai dengan speaker ... aku pandu lagi kereta aku di dalam keadaan yang penuh sesak itu.. aku bagi signal ke kanan untuk memasuki lane yang lebih laju... tiba tiba .. signal aku bunyi lain... cahayanya tidak terang .. malap malap... seolah olah tidak berfungsi dengan betul... aku cuak lagi... kerata aku sudah tiada pick up... seolah olah ada sesuatu berat yang menghalang kereta aku untuk kedepan dengan lancar... cepat cepat aku off kan air cond dan cuba bukak tingkap kereta...

Aku dapat rasakan ada sesuatu yang tak kena.. apa yek... aku press minyak... kereta aku seperti tidak memberi respon langsung kepada tindakan aku tadi... kereta aku semakin lembab... semakin tidak mendengar kata ... semakin tidak ada power .. aik.... kenapa nih... cepat cepat aku pasang balik signal untuk ke kiri.. aku ingin ke kiri agar aku boleh berhentikan kereta aku dan aku boleh lihat apa sakitnya dia ini .. di tengah tengah sesak nih pulak dia buat hal.. detik hati aku sedikit marah....

Tiba tiba... arghhhhhhhhhhhhhhh..... kereta tuh terhenti dengan sendiri ... aku cuba hidupkan balik enjin.. tak berjaya.. aku cuba pasang hazard light... gagal.. aku pulas lagi kunci.. gagal.. sampai 4 hingga 5 kali aku ulang.. gagal... pasti batery aku kong.. ishhhh .. aku semakin cuak... takut... aku call hubby.. aku mintak bantuan kecemasan. aku mintak dia hantarkan segala bantuan yang boleh...aku kalut...

Dan sementara itu.. aku terpaksa duduk dalam kereta tuh.. di tengah tengah kesesakan lalu lintas... hampeh tul... gilaaa punya malu.. aku rasa badan aku bertukar tukar rupa.. sekejap biru, sekejap hijau, sekejap purple.. dan entah apa apa warna lagi... cissss... apasal laa kereta nih boleh rosak kat tengah tegah KL nih.. masa masa org balik kerja nih.. aku seperti tak boleh nak mengangkat muka.. aku cuak betul gelabah.. kelam kabut....kalut...

Ada beberapa kereta yang menjenguk ke arah aku.. ada yang marah .. ada jugak yang sengih sengih... cisss... aku rasa macam nak tonyoh tonyoh jer muka muka dia orang tuh.. dah laa tak menolong.. mengata pulak tuh.. ketawakan aku pulak.. memang cilaka betul..

Dalam aku duk memalukan diri sengsorang dalam kereta tuh.. tetiba ada mat motor berenti dan seberang jalan... "Kak .. nak kita orang tolong ker?" aku angguk cepat cepat.. ada dalam 5 kali aku angguk tanda aku memang harap harap kan sangat.. "Nak.. mintak tolong sangat sangat... tolong tolak ke tepi pun jadik laa..." jawab aku penuh mengharap.

Dan dia orang pun nak tolong.. dalam mereka nak tolak tuh.. tetiba persaan simpati aku yang tak bertempat tuh menyelubungi... aku rasa macam tak patut aku yang besar lagi berat nih duk dalam kereta aku yang rosak tuh dan suruh dia orang yang baik hati nih tolak pulak ... aku keluar.. mat moto tuh pelik... "rrrrrrrr.. akak nih cam mana.. nak duk dalam ker nak tolak sama... ?" soalan aku yang paling bodoh lagi bengap yang pernah aku ajukan... Mamat tuh macam bosan giler tengok aku..."Tak apa tak apa.. akak duk dalam laa.. kontrol steering ..." jawab mereka. " oh.. ok.. " jawab aku malu malu babi... bodo tul soalan aku... solan paling bodo seumur hidup aku aku rasa...

Kemudian datang pulak sorang lagi mat moto, dan kemudian datang sorang mamat yang bawak Harier (driver dia bawak) dia pun tolong tolak ... alhamdullilah.. kereta aku selamat ke tepi.. aku ucapkan banyak banyak terima kasih kat dia orang... Kata mereka kereta aku lah yang menyebabkan lalu lintas menjadi sesak dengan teruknya sehingga sampailaa ke KLCC .... aku betul betul terhutang budi pada mereka... Entah berapa kali aku ucapkan ucapan terima kasih pada mereka... "Ini hari awak esok esok hari saya pulak.. sapa tahu kan... " lantas meniki Harier yang di pandu drivernya tuh.. sambil mengangkat tangan ke arah aku.. begitu jugak mamat mamat moto yang lain.. aku masih lagi rasa terhutang budi pada mereka.. Allah sahaja yang boleh balas...

dan aku.. aku tunggu laaa hubby aku datang bagi bantuan... setibanya hubby aku.. dia check batery dan cuba memindahkan batery kancil tuh ke Wira (jumper) .. tapi gagal... bebrapa kali mencuba dan bertanyakan kawan kawannya... kami mengambil keputusan untuk menarik aja kereta Wira tuh dengan kancil tuh sampai hentian sebelah serdang.. kemudian kita orang beli battery baru... Alhamdullilah .. segalanya berjalan lancar selepas itu...

No comments: