Monday, January 21, 2008

Ke mana arah tuju Adi Putra ...

Adi Putra tak akan ke mana.. tambahan pula dia dilahirkan dari golongan Melayu yang berpendapatan sederhana... aku sendiri khuatir kemana arah tuju anak kecil yang genius dan berani ini... Adi Putra yang telah terserlah k'geniusan ini di abaikan begitu sahaja... kesian ... malah sebelum ini bukan Adi Putra sahaja yang mempunyai nasib sebegitu.. sebenarnya ada beberapa lagi insan pandai yang masih menagih simpati dan kemengertian dari pihak berkuasa dengan apa yang Allah telah kurniakan... suatu ketika dulu Malaysia telah dikejutkan dengan keluarga Malaysia yang mempunyai anak-anak genius.. Sufiah Farooqu yang telah berjaya menjadi ahli keluarga Oxford college dalam usianya baru berusia 12 tahun... dan masa itu kerajaan Malaysia beriya-iya mengatakan bahawa Sufiah dan keluarganya adalah warga negara Malaysia yang telah menempah nama sebagai pelajar terpintar dan mampu membolosi tembok University Oxford dengan sendirinya ... aku kagum dengan Sufiah dan keluarganya... tapi apa yang memalukan adalah kerajaan Malaysia yang langsung tidak pernah tahu kewujudan Sophea dan keluarganya dan langsung tidak menyumbang satu sen pun tentang keajaiban Sophea dengan jijiknya mmenumpang keajaiban yang dimiliki Sufiah ... apa ini juga akan terjadi dengan Adi Putra.. kerajaan Malaysia seolah-olah berlepas tangan dan hanya melihat kepintaran Adi terpadam.

Aku terkejut bila mengetahui nasib yang telah dilalui pleh Hadafi... aku sendiri tak pernah tahu tentang kewujudan insan-insan pintar selain dari Adi dan Sufiah Farooq... ramai lagi rakyat Malaysia yang mempunyai nasib sama seperti Adi, bezanya mereka yang lain-lain itu kaya, berkemampuan, berharta .. mereka mampu mnyekolahkan anak-anak mereka dengan sendiri tanpa bantuan kerajaan... dan hasilnya mereka benar-benar berjaya ... cuba anda baca cerita mengenai Chan Yoa Ban. Chan merupakan rakyat Malaysia dimana ibu bapa mereka telah menyekolahka anak mereka di rumah (home school) sehingga Mr Chan berjaya dalam hidupnya . Mr. Chan bernasib baik kerana dia mempunya ibu bapa yang berkemampuan dan juga memperolehi sokongan ramai manusia di luar sana (tentu sekali bukan Malaysia) yang betul-betul menghargai Mr Chan.
Begitu juga dengan Ainan Caleste Cawley yang mempunyai ibu apa yang sungguh supportive dan mampu bertindak sendiri tanpa bantuan dari kerajaan. dan beberapa orang lain seperti Loh Chang Shiung, anugerah-anugerah Allah yang amat berharga ini telah disokong dengan peralatan ataupun saluran yang betul oleh ibu bapa mereka dan orang ramai yang lebih memahami dan hasilnya mereka bagaikan cahaya yang memancar...

Tetapi malang bagi Adi dan Hadafi ... Yup Hadafi satu lagi mangsa malang yang kebijaksanan nya terbiar begitu sahaja.... Hadafi merupakan total failure pemerintahan Malaysia. Apa dah jadi dengan Hadafi.... dan kita tidak mahu lagi sindrom Hadafi berleluasa di Malaysia... sila lihat laporan mesyuarat Parlimen - page 69. Adi juga boleh jadi setaraf atau lebih baik dari mereka-mereka ini (Sufiah, Mr. Chan dan Ainan) tetapi dia tidak dilengkapi dengan peralatan dan saluran yang betul dan cukup.... insan ajaib inilah merupakan asset kerajaan yang paling penting.
Kerajaan perlu sedar bahawa asset paling penting ini perlu di supplykan dengan pelbagai peralatan dan saluran yang betul dan special.
Apa yang Malaysia perlu lakukan (which they will not) ialah Malaysia perlu adakan sebuah sekolah atau agency atau proggrame pendidikan atau apa-apa persatuan untuk Gifted Children macam nih. Banyak juga negara-negara yang telah menamalkan atau mempractickan Gifted Education ini dinegara-negara meraka supaya bakat dan pemberian paling berharga ini tidak disia-siakan .... Mungkin program ini bukan sahaja khas untuk kanak-kanak yang istimewa dan berbakat, tetapi kerajaan boleh juga mengasuh dan membentuk kanak -kanak untuk menjadi seorang yang genius dengan melihat dari segi individual development of the children itu sendiri... Allah telah jadikan makhluknya di muka bumi ini mempunyai keistemewaan mereka masing-masing.. cuma mungkin kita tidak sedari..

No comments: