Thursday, January 10, 2008

Lagi Budak Hilang ..


Episode-episode sedih Nurin masih lagi terbayang .. aku rasa terlalu baru melihat kesedihan keluarga Jazimin ... Malaysia dikejutkan lagi dengan berita kehilangan Nini pulak ... adush .. berat sungguh hati aku bila melihat gambar-gambar adik Nini dan keluarga meraih simpati dan bantuan orang ramai untuk mencari gadis kecil ini....

Aku sendiri terasa teramat malu bila kejadian yang sama berlaku berulang kali tanpa ada jalan penyelesaian... lama aku tidak melihat apa-apa progress di dada akhbar menceritakan kisah penculikan Nurin nih ... dan siri-siri penyiasatan Nurin telah seakan-akan di hentikan, sehingga semalam berita mengenai kehilangan adik Niny menyusul, barulah pihak tertentu kembali bersemangat dan meraba-raba semula kes yang sudah hampir 4 bulan senyap ini ...
Bagi kami, kami tidak pernah sekali-kali lupa akan tragedi menimpa adik Nurin...

Bukan hasrat aku nak salahkan sesiapa.. tetapi sebagai rakyat Malaysia nih.. aku sendiri terasa tercabar dengan kes-kes kehilangan kanak-kanak nih.. semakin hari semakin berleluasa ... semakin lama semakin berani... berita kehilangan kanak-kanak sudah menjadi berita yang acap kali kita dengari ... maaf ... aku memang tidak arif dalam bidang penyiasatan nih.. jadi bukan tugas aku untuk memberi ulasan bagaimana sepatutnya kes ini diselesaikan ....
Mungkin pihak berkuasa sendiri sudah mati akal.. atau pihak berkuasa sibuk dengan kes-kes yang lebih besar sehingga terlepas pandang dengan kes ini ... atau pihak berkuasa sudah tidak mampu atau layak membantu .. atau kes ini bukan kes besar yang perlu penelitian yang sewajarnya... entah aku tak berani memberi komen.. di khuatiri komen aku salah .. apa yang aku khuatiri sekarang ini berapa ramai lagi kanak-kanak yang akan menjadi mangsa...
Bukan masa untuk menyalahkan sesiapa sekarang nih.. mungkin apa yang kita boleh buat ialah bersama-sama mencari yup.. sama-sama mencari ... cukuplah selama ini kita hanya berharap kepada pihak berkuasa ... dan kita sudah tahu.. usaha itu memang tidak beroleh apa-apa kejayaan ... lessons learned ... make sure the same mistake will not repated in future .... cukup lah jangan biar sejarah berulang lagi...sedetik kita lambat nyawa adik Niny dalam bahaya .... sesiapa yang mampu mungkin boleh sama-sama turun kepadang mencari dan membantu..
Marilah kita sama-sama berdoa agar adik Niny selamat dikembalikan....

No comments: