Tuesday, December 16, 2008

FURY





Fury .. hari tuh aku tengok sedutan filem dia .. memang best .. sekali tup tup.. hubby aku bawak balik DVD nih.. apa lagi malam tuh sanggup stay up semata mata nak tengok FURY... kita org terpaksa tunggu budak budak tido dulu sebab dikhuatiri ada adengan adengan yang tidak sepatutnya dipertontonkan untuk kanak kanak...


Citer Fury nih memang superb... aksi aksi ganas dia memang aku kagum... mana taknya.. pengarah yang sama untuk citer Ong Bak... apa yang bestnya hero dia kali nih budak pompuan.. tuh yang aku rasa lagi best ...

Citer dia mula dengan sorang pompuan nih Zin, dia nih kira one of pengikut dari gangster Siam.. tapi at the same time pulak dia ada affair dengan sorang mat Jepun - Masahi (one of Japanese clan) dan of course laa.. Gangster Siam tuh marah dan sedikit tak puas hati laaa.. jadinya berlaku laa sedikit pergaduhan .. di pendekkan citer.. Mat Jepun- Masahi tuh balik negeri dan tinggallah pompuan tuh .. mengandung dan melahirkan sorang anak pompuan.. tapi anak pompuan tuh pulak berpenyakit autisme. dan apa yang best budak pompuan nih ada kebolehan dengan dia punya picture memory.. dia boleh ingat apa sahaja yang dia lihat .. so.. dia selalu tengok citer martial arts... kemudian dia akan try practice.. last last dia jadi kuat dan sungguh terer ...



Ada jugak sekali tuh gangster Siam tuh jumpa dia orang nih.. sebab dia org tahu mak Zen nih masih berhubung dengan Mat Jepun - Masahi tuh melalui surat.. Gangster Siam tuh dtg bagi amaran.. sambil sambil potong ibu jari kaki mak Zen.. Zen nampak semua kejadian tuh.. dan mungkin masa nih laa Zen jadikan dorongan untuk meminati aksi aksi lasak untuk memprotect mak dia.. (mi theory aku jer ... aku rasa laa).



Zen membesar menjadi seorang gadis yang suka akan martial arts. Dia selalu skodeng rumah orang sebelah tuh practice martial arts. Dan dia pun senyap senyap try. Zen pun banyak menonton citer citer kungfu kat TV.. dan oleh kerana dia ada kebolehan dengan picture memory dia so.. dia memang mudah tiru semua pergerakkan tuh..

Dipendekkan citer lagi... mak si Zen tuh sakit laa pulak.. dia org tak ada duit nak biaya ubat dll. Nasib laa kawan baik Zen.. ada sorang budak gemuk yang mak Zen adopt (Fatboy) tuh jumpa buku hutang mak Zen.. dia orang start laa tagih hutang mak Zen.. bukan sorang beb .. ramai tuh.. dari kedai ais.. kedai daging .. dan kat sini laa..bermulanya segala aksi-aksi si Zen tuh.. betul betul hebat.. pergh.. memang first class laa...



Dan berterusan dengan tuh lagi.. gangster Thailand tuh pulak dah dapat jumpa balik mak Zen yang selama nih menyembunyikan diri ... dan kebetulan mat Jepun tuh pun nak balik jugak.. Gangster Siam tuh memula tangkap laa si gemuk tuh .. kemudian dia orang tangkap pulak mak Zenn.. apa lagi.. menunjukkan aksi martial arts dia tuh laa untuk menyelamatkan dan membela mak dia tuh ... slot masa nih laa paling best .... dan klimaksnya bila mak Zen kena tikam.. lagi laa Zen marah.. dia pun lawan bermati matian ... aku sampai terasa macam aku jer yang duk lawan kat dalam TV tuh.. heheh cara dia mengelak .. cara dia terbang... pusing sana sini..perghhhh ... dan apa yang paling best ialah non of those actions are done with the help of graphics... aku cakap ko.. semuanya pure leg power.... sendiri buat punya.. memang tak tipu.. memang to the max .. aku cakap korang memang hebat .. aku naik penat betul tengok citer nih.. jantung aku mengalahkan orang tengah berlari... perghh.. korang pegi laa tengok sendiri citer nih... memang best ...



Apa yang aku betul betul kagum dengan citer nih ialah dia orang memang tak ada stunt man.. sila lihat di akhir cerita dalam 10 minute ada disiarkan bagaimana dia orang buat filem nih.. macam mana dia orang boleh jatuh dari tingkat 4 ke bawah dengan selambanya tnpa neggunakan stunt dan tanpa menggunkan lapik tilam... semua budak pompuan tuh buat sendiri.. sampai para pelakun dia ada yang patah patah.. dan budak pumpuan tuh pun siap lebam lebam lagi kena belasah masa penggambaran tuh.. memang betul betul gaduh punya .. no special effect tuuu yang aku kagum tuh...

No comments: