Thursday, December 11, 2008

Selamat Hari Jadi...

HAPPY BIRTHDAY... bertambah lagi usia aku hari nih ... tua lagi setahun... aku harap segala galanya juga bertambah.. ilmu, amal, pengalaman, kesihatan dan segala-galanya ... pagi nih aku cuba buat kelainan .. ada aku baca satu article mengenai hari jadi nih.. Dr. Fadzilah Kamsah kata .. apa salahnya kalau kita mengingati tarikh hari jadi kita tuh.. jadikan ianya sebagai satu pendorong untuk kita terus hidup dengan lebih baik... jadikan ianya sebagai satu tarikh untuk kita memperbaiki keadaan setahun yang lepas...

Katanya lagi.. benda pertama yang perlu kita ingatkan ialah bersyukur kerana Tuhan telah sambung lagi hayat kita kat dunia nih.. dan perkara yang paling penting perlu kita lakukan ... adalah ungkapkan ucapan Terima Kasih pada mak kita yang betul betul berusaha bersunguh sungguh.. mengandungkan kita selama 9 bulan dan seterusnya melahirkan kita pada hari nih.. betapa sengsaranya .. betapa payahnya.. betapa siksanya dia pada hari ini.. pada 11/12/1975 - 33 tahun yang lepas..

Dr Fadzillah kata lagi ada baiknya kalau bukak mata jer terus call mak ngan ayah dan ucapkan terima kasih.. jadik pagi nih aku sahut ungkapan itu.. dan pagi nih aku sampai sampai jer kat office aku terus call mak .. aku lakukan sebagaimana yang disarankan ... selalunya.. mak akan telefon dulu dari aku... aku dengar suara mak ...

"Mak .. asu nih .. hari nih orang punya Hari jadi ... Terima Kasih sebab 33 tahun dulu mak susah payah lahirkan Ina ... " aku sedikit sebak..

Mak terkedu.. pasti dalam hatinya penuh perasaan pelik..
"eh hari nih berapa hari bulan.. hari jadi awakkan 11 hari bulan...
"

Rasa betul betul bangga .. mak memang ingat hari jadi anak anak dia..
"Ye laa betul laa tuh hari nih 11 haribulan laa nih...
"

"Laa... iya ker.. mak ingatkan esok 11 haribulan..." suaranya serba salah.. mungkin dia takut anak bungsunya ini kecewa kerana pada kebiasannya dia orang pertama yang mengucapkan Selamat Hari Jadi pada aku..

"Selamat Hari Jadi ... semoga panjang umur.. murah rezeki... ingat tuhan selalu.. banyakkan amal selalu .. jaga anak anak, jaga keluarga baik baik ... dan banyak lagi doa nya ... " panjang sungguh

Telefon tuh diberikan kepada ayah pulak.. hampir sama juga doanya untuk anak bungsu perempuannya ini...

"Terima Kasih ayah.. jaga Ina sampai besar macam nih..."

Ayah gelak aja.. "semoga murah rezeki.. panjang umur ... banyakkan amal pada tuhan ingat Allah selalu ... dah 33 tahun dah awak iyer ... ingat lagi maknya tuh dulu sampai pengsan pengsan mengandungkan awak.. ayah pulak tak pernah senang hati kalau pergi kerja .. takut kalau ada apa apa jadik kat mak ngan awak masa awak dalam perut..." katanya ... dia terus sambung sedikit cerita zaman dahulu.. yang dah berulang berpuluh puluh kali...

Aku jadik sebak.. besar sungguh pengorbanan mereka.. sanggup berkorban apa sahaja demi kerana seorang zuriat...

Pada mak dan ayah.. terima kasih banyak banyak kerana tanpa mak dengan ayah.. aku pasti tidak ada di dunai ini .. terima kasih kerana menjaga aku sehingga aku besar begini .. dan aku tahu tidak ada satu benda pun yang mampu aku balas atas jasa mak dan ayah..

Terima kasih mak .. ayah.. Hari nih aku dah 33 tahun di dunia ini sambil mengecap nikmat tuhan ...

No comments: