Tuesday, July 15, 2008

Lain kali mak jangan hilang lagi tau...

Aku rasa nih laa detik yang aku betul-betul tak boleh nak lupa... saat paling mencemaskan aku.. paling tragis bagi aku .. aku betul-betul tak dapat gambarkan keadaan aku pada masa dan saat itu... aku betul betul menggelabah, takut, berdebar,cuak dan entah apa-apa perasaan turut bercampur gaul dalam fikiran dan ingatan aku...
Ini lah kali pertama benda-benda macam nih terjadi kat aku sendiri.. selama ini aku cuma bersimpati pada mereka-mereka yang mengalaminya .. tapi sekarang aku baru mengalaminya selama beberapa minute dan aku telah rasakan seperti keperitannya, aku rasa seperti hidup aku hancur.. hati aku luluh.. aku betul-betul takut..

Masa Family Day hari tuh aku ngan hubby decided nak berpecah supaya kakak yang sememangnya lebih bersifat adventure tuh boleh naik all the game yamg melepasi tahap tinggi dan keberanian dia.. dan adik terpaksa menerima kenyataan yang dia masih kecik walaupun dia beriya-iya sungguh nak naik all the gelongsor air yang tinggi-tinggi .. aku berjata pujuk dia dan . aku bawak adik untuk naik gelongsor yang tak berapa mencabar.. di taman gelongsor air yang dikhaskan untuk kanak-kanak dan hubby bawak kakak ...

Aku pun bagi laa adik menaiki gelongsor-gelongsor air tuh... aku tengok dia betul-betul gembira.. dia juga berani .. dan sememangnya dia juga adventure macam kami .. macam aku, hubby dan kakak jugak.. tapi memendangkan usianya yang baru 4 tahun aku terpaksa pujuk dia agar tidak terlalu berani... dia happy.. gembira dan dia mula cuba menguji dirinya sendiri .. memula aku lihat dia menggelongsor dengan gelongsor yang rendah-rendah jer.. lepas tuh dia naik syiok..dia naik lagi... dia naik lagi dan kali nih dia start naik yng tinggi-tinggi...

Memula aku pesan kat dia.. "adik jangan naik tinggi sangat nanti mak takut.."
"Kalau mak takut naik yang tinggi-tinggi tuh.. mak jerit wuhuuu.. mesti tak takut... " balasnya confident dan terus bermain tanpa memperdulikan kata-kata aku tadi...

Aku pulak seperti biasa too defensive..aku akan naik sama ke setiap gelongsor yang dia naik tuh dan aku akan cuba sedaya upaya turun dengan cepat so that aku boleh sambut dia dari bawah... dua tiga kali .. semua berjalan lancar.. aku hantar dia dan bila dia menggelongsor aku sempat sambut...

Sehingga laa.. gelongsor paling tinggi... aku cuma hantar dia separuh jalan.. tak larat bagi aku untuk melangkah setiap anak tangga tuh.. tambahan pulak dia cukup laju .. dan aku dah fikir nanti aku akan tak sempat nak turun balik... aku pesan.. agar dia tunggu sampai aku kata turun baru boleh turun.. dia angguk kosong.. aku dah dapat mengagak dia akan turun lebih cepat.. aku toleh kebelakang untuk memastikan dia tidak turun lagi .. tapi hampa.. aku lihat dia sudah tiada di situ.. aku berlari pantas agar aku dapat menyambutny dari bawah .. aku mempercepatkan lagi langkah aku... dan aku tunggu.. aku tunggu untuk beberapa saat ... tapi dah tak ada..dia tak keluar-keluar.. ish.. tak kan laju sangat... detik hati aku risau... aku tunggu lagi dan kali nih aku cuba menjengah kedalam gelongsor tu..

Aku cari kat dalam.. mana tahu kot dia tersekat... tak ada.. aku cuba carik kat atas balik.. aku jengok... aku intai.. aku cari kat dalam gelongsor lain.. tak ada.. aku tengok kat atas balik.. tak ada.. aku cuba perhatikan sekeliling aku.. aku cuba amati setiap kanak-kanak di situ .. tidak.. memang tak ada ... setiap ceruk gelongsor air tu aku cuba intai.. juga tidak ada ... jantung aku mula mengepam laju.. aku sudah takut ... aku berlari dapatkan Life Guard tuh.. aku explain kat dia budak 4 tahun pakai swimsuit warna oren tight hitam.. aku seperti ketua mengarahkan dia untuk mencari anak aku sekarang.. dengan kadar segera ..

Aku dah cuak.. aku takut.. aku jadi tak tentu arah.. aku betul-betul bingung... aku dah tak tahu nak carik kat mana... aku tak tahu nak buat apa... aku tanya setiap orang yang berada kat situ.. aku betul betul kalut ... terasa macam segalanya berpusing.. aku sudah seakan-akan hilang pertimbangan... aku dah menggeletar ketakutan .. fikiran aku menerawang dengan segala kisah-kisah ngeri.. aku terbayang.. kisah adik Sharlene, adik Nurin.. argh.. nauzubillah detik hati aku...

Kali nih ku tekad.. aku nak cari hubby.. aku perlu cepat.. sedetik aku lambat mungkin akan terjadi apa-apa yang tak diingini... sudah hampir 10 minute mungkin.. entah aku sendiri tak tahu sudah berapa lama...

Cepat-cepat aku pergi semula ketempat kakak dan hubby aku..aku cuba carik hubby .. tiba-tiba... darah aku seakan mengembara semula keseluruh tubuh badan aku.. aku pejam mata aku kuat-kuat... aku buka balik..

Apa yang aku nampak ialah sorang lagi kanak-kanak kecik berswim suit oren bersama kakak dan hubby aku.. aku tarik nafas dalam-dalam... alhamdulillah... terima kasih Ya Allah ..

"Mak gi mana .. adik cari mak, mak hilang.. adik cari cari mak tak ada ..." dia membebel sepanjang jalan mendapatkan aku...

Ya Allah.. alhamdullilah.. air mata aku sudah mula nak mengalir.. hubby peluk aku dan cuba menenangkan aku.. dia tahu aku cuak.. dia tahu aku takut.. aku cuba bertenang.. syukur laa.. tak ada apa-apa .. aku duduk terjelepuk kat tepi kolam tuh.. rasa lemah seluruh anggota badan aku ...

Rasa nak marah pun ada tapi bila dengar dia kata dia dah carik aku dan aku hilang .. aku mula senyum.. pipinya aku cium berkali-kali... aku peluk dia erat.. aku peluk lagi ... aku cium lagi.. dia pandang aku dengan penuh hairan..

"Lain kali mak jangan hilang lagi tau..." pesannya selamba sambil cuba melepaskan dirinya dari pelukan erat aku...

No comments: