Thursday, December 17, 2009

Salam Awal Muharam

Semalam aku rasa terlalu amat terpukul dengan satu soalan dari seorang user aku yang bukan beragama Islam ...

Pagi tu seperti biasa aku kat workstation aku ... a simple discussion about paper .. pas tuh borak laa sikit sikit...

mamat tu pun start the conversation ... dia kata... from tomorrow onwards .. we start our weekend on Friday ... dan aku pun kata yup.. every Friday ... till January

pas tuh dia tanya aku.. so tomorrow is what day actually ?? something to do with your religious celebration isn't it??

Yah .. jawab aku ringkas.. it's Awal Muharam...

Dia tanya lagi.. What is awal Muharam ...???

Erk... Tetiba aku blurr.. aku terpaksa fikirkan jawapan dia.. ... aku break for about 2 to 3 minutes to think.. demn .. itu yang buat aku frust dengan aku .. sepatutnya aku terus jer jawab ... tak perlu fikir .. nih bukan calang calang punya perayaan .. kenapa aku perlu mencari cari jawapan sedangkan aku dah tahu dari sekolah rendah dulu apa itu Awal Muharam.. tapi kenapa tetiba bila soklan tuh muncul aku terpaksa fikir... bukan sepatutnya seorng Muslim seperti aku nih memberikan saty jawapan yang cepat dan jelas... tak perlu fikir ... sepatutnya jawapan itu berada terus di hujung mulut aku niiii...

rrrrr.... it's our NEW YEAR celebration... jawab aku lepas berfikir sejenak ...

what is the story ha ???

aku terpegun lagi sekejap.. shit ... apa masalah aku nih ... kenapa aku pelu fikir lagi... aku terus memikirkan kisah maal hijrah.. sambil aku pun tak berapa sure ya ke atau tidak jawapan itu yg perlu aku berikan... aku amik nafas panjang...

aku jawab ... it's a long story laa bro.. but it's all about our first calendar in Islam .. and the story behind it to be remembered ...

dia tanya lagi.. rrr... is there anything that you should do on that particular day ???

Not really .. but we have so called ritual activity such as hajat prayer.. sunat prayer.. recite our holy quran, holly yassin.. refresh our memory on our greatest history of Islam .. some doa to be recite before and after maghrib prayer .. rrrmmm it's actually depends on individu laaa ...

dan aku sebenarnya tak berani nak citer pasal maal hijrah .. pasal aku sendiri tak confident yg apa yang aku boleh ingat keseluruhan cerita tuh atau tidak ...

dan balik office tadi aku google Maal Hijrah / awal muharam... untuk refresh balik ingatan aku terhadap semua kisah kisah zaman nabi dulu.. dan terus terang aku malu.. dan aku jugak rasa amat amat kecewa dengan diri aku sendiri .. dan aku tahu berapa orang yang di luar sana yang juga seperti aku.. terpaksa berfikir sejenak bila kita di tanya dengan soalan soalan simple tentang agama kita sendiri ...

Ni aku ada linkkan citer pasal Maal Hijrah niii.. korang pun boleh google sendiri dan tolong laa baca kisah nih agar kita boleh kembangkan agama kita sendniri teruta untuk anak anak kita ...

Awal Muharam / Maal hijrah

Takwin Hijrah (sejarah mengenainya)

No comments: