Tuesday, December 8, 2009

Pekerja Pakai Buang

Bukan cuaca jer bermusim sekarang nih.. macam macam musim dah ada kat dunia nii... Sekarang nih tengah musim buang orang la pulak untuk company company oil and gas nii.. bukan company aku jer.. aku dengar banyak jugak company company lain yang senasib... ramai member member seperjuangan aku yang terpaksa menerima kenyataan yang contract contract mereka tak dapat di teruskan ... even untuk aku sendiri pun belum tentu ... cuma apa yang mampu aku lakukan ialah banyak banyakkan doa agar Allah mempermudahkan segala galanya ... kalau di takdirkan contract aku tak sambung .. aku harap Allah akan mempermudahkan aku menjalani kehidupan kat muka bumi nih... kalau itu yang dah di tentukan kita terpaksa terima ... mungkin ada tempat lain yang lebih baik .. yang lebih di redhai Allah .. itu yang dah di tentukan ... hanya anggap laa semua tu sebagai ujian kita kat muka bumi ini ...

Aku sebenarnaya betul betul bersimpati kat member member aku yang tak sambung contract nih... setakat nih.. untuk department aku sahaja dah hampir sepuluh orang... tu belum engineer engineer .. belum lagi department department lain lagi.. company bercadang nak redused dari 5 floor ke 2 floor jer.. cuba bayang kan berapa ramai dia nak buang orang untuk boleh memuatkan hanya 2 floor..

Entah laa... terasa seperti sebahagian hidup mereka punah macam tuh aja.. macam mana dia orang nak meneruskan kehidupan mereka nih nanti... dengan segala macam tanggung jawab dan segala macam commitment ... aku betul betul ngeri kalau nak difikirkan .. berat mata memandang berat lagi bahu memikul...

Mengungkit kesilapan dan mencari kesalahan orang lain bukan jalan penyelesaian walaupun kebanyak berpunca dari orang lain.. apa yang aku kesalkan ialah apabila management seolah olah langsung tidak meneliti atau mempunyai basis untuk membuang mereka.. mereka mereka nih bagi aku boleh di katakan kebanyakkannya berkebolehan.. rajin.. dan tidak mempunyai maslah disiplin pun.. itu yang buat kami benar benar marah dan tak puas hati... yang pandai bermain dengan kata kata manis dan lakonan lakona artist kelas pertama masih lagi di sanjung.. dan mereka mereka yang mempunyai kabel kabel besar juga masih lagi mendapat tempat.. mungkin rezeki mereka agaknya .. hanya Allah sahaja yang megetahu keberkatan rezeki mereka.. sapa kami untuk menilai ...

kami kesal .. apabila kami tidak mendapat pembelaan dari management paling hampir.. boss yang sepatutnya menjadi tempat kami berpaut seolah olah tidak berkuasa langsung ..penakut .. dan langsung tidak bertanggung jawab ... tak seperti department department lain yang terus menerus mendapat pembelaan dari boss mereka... walau sapa pun orang bawahan mereka mereka tetap sama di mata boss mereka.. itu department lain yang berbosskan orang orang kafir ... tapi tidak untuk boss kami ...boss yang sepatutnya membela hak hak mausia manuisa Mleaayu dan bergama Islam ni.... dia terlalu sombong dan buta .. apa yang dia inginkan hanya kepentingan diri mereka sendiri... entahlah.. tekaan kami mungkin salah .. maaf mungkin perkara sebaliknya yang berlaku .. cuma kami tak tahu politik office nihh ... tapi itu laahhh apa yang kami nampak .. pandangan kami dari sudut seorang orang bawahan ... orang orang bawahan yang terlalu rasa tertindas ..

Banyak kali jugak suara suara kecil ni di uatarakan mempersoalkan atas dasar apa mereka memberhentikan pekerja pekerja yang berpengalaman dan bagus nih.. tapi jawab mereka ringkas.. contract mereka dah habis dan company tak nak sambung dah...macam tu punya senang .. seolah olah pekerja pakai buang jer...

Dan apa yang aku kesalkan lagi ialah .. berapa ramai pekerja pekerja asing yang masih lagi jidup di company ini walaupun hampir semua mereka boleh digantikan dengan our Malaysian Professional.. mana perginya dasar dasar kerajaan, dan dasar dasar PETRONAS yang ingin lebih mengutamakan pekerja pekerja Profession dari Malaysia.. itu yang buat aku begitu kecewa dengan tindakan orang orang atasan di Malaysia ... kami seolah olah di anak tirikan di rumah sendiri ..

PETRONAS masih lagi sudi membayar pekerja pekerja asing ini dengan harga yang melampau banyaknya.. kalau di lihat gaji mereka di bayar dengan mata wang USD dan kebanyakan jugak yang di bayar dengan harga hari ... entah laa.. seperti yang aku katakan tadi pandangan dari kami yang berpangkat bawahan... mungkin kami silap ... cuma harapan kami.. agar nasib kami terbela .. agar kami di adili dengan seadilnya.. bergantung pada tugas kami.. bergantung pada kebagusan kami melangsaikan tangunggungjawab kami.. bukan atas sebab kepentingan individu.. atas sebab termakan dengan pujukan dan lokonan lakonan dan juga kata kata manis...

Kami bukan pekerja pakai buang.. kami punya harga diri.. kami punya tanggung jawab.. dan kalian juga.. kalian juga akan di soal di sana nanti tentang tanggung jawab mengadili kami pekerja pekerja di bawah kamu .. apa apa pun harapan aku kepada mereka yang tidak mendapat hak mereka yang sepatutnya.. tentu ada hikmah di sebalik itu.. tentu di luar sana ada peluang yang lebih baik.. Allah akan berikan yang terbaik sekiranya kita tenang dan bersabar... sesungguhnya Allah itu tidak zalim..

No comments: