Tuesday, August 3, 2010

Adush .. abang perWIRA ku .. kenapa laa begini nasib mu ...

Tadi cam biasa .. selesai salam ngan anak anak aku .. aku terus masuk kereta untuk ke office .. malas cam biasa laa.. waktu pagi pagi cam nih apa yang lebih sedap adalah duduk di dalam selimut tebal ...
sambung balik cerita .. pagi nih kereta seperti biasa banyak ... aku terus melewati kawasan perumahan aku dan memasuki tol yang baru bukak setengah setengah belakang umah aku tuh ... bayar tol 2.50 .. aku terus meluncur laju .. hubby mintak tolong peratikan kadar prestasi kereta tuh setelah di repair ... aku pulank bab bab kereta nih barghal sikit .. yang aku tahu .. selagi dia boleh berjalan maknanya tak rosak .. kalau dia berenti tersengut senggut maknanya rosak .. simple as that .. aku kurang peka dengan kereta ... malah dengan apa benda sekali pun ..

Sampai kat tol Salak Selatan tuh aku bayar tol dan terhenti akibat jam ... namun masih berjalan jalan siput .. tiba tiba hubby call ... "kat mana" tanya dia .." "dah sampai office ker belum .." "Belum baru pukul berapa tanya aku balik .. kat jalan Tun Razak nih .. jammed .. " jawab aku selamba. Pas tuh dia tanya lagi  "awak tak tengok ker ada minyak tumpah kat simin depan umah tadi .. " "Ha !!! "aku tekejut ..  "awak gostan keta tak nampak ker ada minyak tumpah kat situ ???" "rrrrr... tak perasan laa pulak .." "huh !!!! jawabnya seperti benar benar marah dengan kesengalan aku ..."haa.. okla okla gud luck laa...." dia letak telefom  "erk !!!" dan aku pulak terkebil kebil macam cicak telan kapur ... rrrrr .. minyak apa yg tumpah ?? apa akan jadi dengan keta nih kalau ada yang bocor .. sempat tak aku sampai office .. banyak betul soklan soklan yang berlegar legar .. aku yang bebal nih meneruskan perjalanan ... rasa macam macam .. pepundi aku mula rasa penuh .. seperti biasa ... peluh peluh sejuk mula terbit ... tapi aku berpandukan instinct .. aku tarik nafas .. hmmm.. jantung aku tak berapa bedebar .. aku yakin kereta nih akan sampai di KLCC ... jammed semakin hebat bila aaku berada di penjuru Jalan Tun Razak ... kereta semakin tak berjalan .. kalau lama stuck maknanya minyak tuh akan terus mengalir .. mengalir tanpa henti .. dan kereta ini sudah pasti akan berhenti .. apa perlu ker aku ke stesen minyak .. atau aku perlu terus yakin dan tawakal aja ...

Perjalanan aku kali ini penuh dengan teka teki .. aku rasa seperti hendak aja aku ke sungai Kelang kejap kejap tuh dan humban kan perWIRA aku nih .. buat permainan ikan .. kalau boleh berbuat begitu sudah pasti inilah sumbangan terbesar aku terhadap ikan ikan di sungai kelang itu .. pasti 7 keturunan ikan itu akan mengingati jasa aku .... manusia pertama yang menghadiahkan kereta sebagai taman permainan mereka..

Tapi kesian pulak .. sudah lebih 10 tahun dia berjasa pada aku dan suami aku .. dia cuma demam .. aku perlu faham.. aku betul betul sayang lagi dengan dia ..arghhh.. abang perWIRA ku mengapala begini nasib mu .. lepas satu satu .. tak putus putus sengsara mu ini .. dan ko heret pulak aku sekali .. cissss...

Lampu isyarat menandakan sudah dekat aku di KLCC .. Wahai perWIRA ku .. tolong laaa sampaikan aku di Parking KLCC .. bantu laa diriku ini Ya Allah ... aku mohon agar tuhan dapat perkenankan doa aku ..

Alhamdulillah aku sampai dan parking dengan selamat .. aku terus keluar kereta dan periksa minyak yang bocor .. nampak menitik kuat juga ..  pergh lajunya detik hati aku .. kalau cam nih by the time aku balik 6.30 kang mahu kering kontang ... macam mana nak buat nih ... perlu ker aku takung minyak nih ... atau aku siap siap beli minyak nih agar boleh buat spare kekalau injin aku mati nanti ...
arghhhh .. hampir aku terbaring baring memeriksa kereta itu .. aku tak peduli apa orang kata .. yang penting aku perlu settle kan maslah aku ini ... dalam aku mencari cari jawapan ...tetiba datang sedikit kepadaian yang tuhan anugerahkan ke atas diri aku ketika itu .. aku terfikir .. rrr... rrrmmm... cam bukan minyak jer benda yang menitik kuat nih .. aku cuba capai .. aku sudah mula menerap kat parking lot tuh untuk memeriksa keadaan di bawah kereta itu ..... nih air nih ... laaa.. apa laa sengal sangat ko nih .. detik aku sendiri .. tu air air cond laa bingap ..memang laa menitik kuat .. adush letih betul laa.. aku bercakap seorang diri .. monolog dalaman .. yang menitik tuh kat depan .. minyak warna merah ... hmm.. tak la banyak sangat ..

Terbongkok bongkok aku memeriksa minyak tuh .. aku buat report kat hubby .. cuma aku takkan bagi tahu la .. kebingapan aku sebentar tadi .. aku perlu control macho .. agar tidak di perkotak katikkan oleh suami sendiri .. malu beb kalau dia tahu ... setahun pun belum tentu habis aku dikutuk dia ... kemudian hubby suh carik tempat check minyak .. memula tuh gubra gak tak jumpa .. heheh .. biasa laa aku kan ... lelama aku jumpa dan boleh laa sukat .. aku kata banyak lagi .. rasa rasanya sempat 6.30 kang ...

so petang lepas kuar opis.. benda pertama yg aku lakukan ialah .. check minyak tuh .. nampak gaya banyak lagi dan hubby kata sempat sampai .. aku cuma tawakal ... dan alhamdulillah .. aku selamat sampai kat rumah ... aku tahu Allah akan tetap menolong hambanya .. walau pun hambanya ini sedikit sengal (tahap gaban)

1 comment:

Pok Dee said...

Jalan penyelesaian terakhir, gunakan "Jin". IsyaAllah selesai. PerWIRA di jadikan backup comuter atau pn "let-go"