Wednesday, August 18, 2010

Ketupat Sotong

Teringat masa mula mula aku masak ketupat sotong ni.. masa tu memula kawin ...  kakak aku kata kalau aku masak benda nih sure laki aku suka.. pasal ketupat sotong ni sikit lebih kurang macam makanan kegemaran orang Kelantan laa... so aku pun apa lagi.. carik laaa resepi ketupat sotong nih dan banding bandingkan dengan resepi yang kakak aku dah bagi... sekali bila aku masak.. pergh... memang laki aku suka makan .. sekarang ni merupakan makanan kegemaran family terutama sekali adik Nayli... dan bila first time bawak gi umah ipar ipar aku .. dia orang pun baru teringat yang makanan nih sememangnya adalah makanan kegemaran orang Kelantan.. . Tapi harus diingatkan makanan ni adalah bukan di makan dgn nasi.. ianya adalah sebahagian dari desert atau minum petsng yer. Hehe .. amaran untuk mereka yg bukan berasal dari Kelantan ..hu hu hu... ni korang amik laa resepi dia ...

Bahan Bahan
Sotong dalam 10 ekor (kalau nak sedap pilih yang sederhana besar) kalau besar sangat pun tak best pasal nanti liat
Santan
Bawang merah dalam 2 bijik
Halia sikit jer sebesar jari kelingking
Halba dalam sejemput
Gula kerek (gula melaka)
sedikit garam
pulut
daun pandan

Cara :
Hiris bawang merah dan halia halus halus. Bersih kan sotong tanggalkan kepala dia dan simpan.Basuh pulut dan tapis/toskan. Masukkan/ sumbatkan pulut ke dalam badan sotong .. jangan penuh sangat lebih kurang 3/4 jer kedalam isi perut sotong tu.. kemudian amik kepala dia dan lekatkan balik dengan mencucukkan dengan lidi. Pas tuh amik santan kira rasa rasa cukup sampai terendam semua sutun sutun tadi. Masukkan gula melaka dan daun pandan, bawang, halia dan helba. Garam secukup rads.  Tutup kan periuk dan masakkan dalam 45 minute kot. Api tak perlu besar sangat. Bila kuah dia dah pekat dan dah sampai berminyak sikit boleh la angkat. Dah siap ... huhuhu best giler ..

No comments: