Wednesday, August 18, 2010

PUDING TRIFFLES



Bahan.
Swiss roll / kek gulung apa apa perisa...
1 tin fruit coktail
Jelly Kristal Nona - perisa apa apa - biasanya kalau kek strawbery aku akan guna perisa strawbery atau bluebery
1 tin susu cair + 1 tin air + 4 sudu gula pasir
3 sudu besar tepung kastad
Whipping cream / Nestle Yogurt / susu cair / ice cream - nih untuk topping biasa aku guna susu cair dengan ice cream vanilla.. sebab malas nak spray whipping cream kat atas dia... dan nak jimat

Caranya
Layer 1:
Potong swiss roll / kek gulung anggaran 1.5cm tebal..susunkan dalam acuan. Tuangkan Air fruit coktail...keatas swiss roll/ kek gulung ..sehingga lembab (basah). Ketepikan dulu..bolehlah masak kastad dengan susu cair.

Layer 2:
1 tin susu cair + 1 tin air + 4 sudu gula..dimasak atas api. (sambil masak tu..bancuk 3 sudu tepung kastad dengan 1/2 gelas air). Bila susu dah mendidih..kecilkan sedikit api..masukkan bancuhan tepung kastad..kacau..hingga bancuhan susu tadi menjadi likat. Tuang ke atas layer 1 tadi.


Layer3
sukat air panas mengikut arahan kotak jelly..bancuhkan jelly tersebut dengan air panas yang disukat, tunggu sejuk sedikit (masih dalam keadaan cair)..baru tuang ke atas lapisan ke 3 (buah-buahan)

Layer 4:
Bila jelly dah beku..sapukan Whipping cream OR Nestle Yogurt ke atasnya..kalau nak cantik lagi..taburkanlah buah strawberry atau peach keatasnya.

* kalau tak nak sapu whipping cream atau Nestle Yogurt letakkan buah buaan campur tuh atas layer Jelly Kristal masa Jelly tuh dah nak keras supaya nampak macam buah buahan tuh terapur kat atas jelly tuh... lepas tuh boleh laa makan dengan susu cair dan ice cream.... satu lagi aku tak suka buh kek so ada 3 lapis jer triffles aku.
Click sini .... Nih resepi aku yang dah aku ubah suai ..Puding Triffle ...

No comments: