Wednesday, October 3, 2007

Quran Saintifik


Julung kali aku baca buku-buku yang berkaitan keagamaan selain buku-buku teks masa kat sekolah dulu, masa kat college - masa aku belajar course-course optional macam subject Islamic Revealed Knowledge (wajib amik untuk dapat degree). Inilah kali pertama aku baca buku agama dengan rela hati... selama ini paling banyak aku baca hanyalah buku-buku cerita milik pengarang Sidney Sheldon .. buku-buku fiksyen yang selalunya membuat aku kengkadang tak tidur malam nak tunggu apa kesudahan cerita dia... dan buku-buku penyiasatan macam citer Bourne walaupun dah tengok citer kat wayang (aku tak tengok lagi citer Bourne Ultimatum - ada sesapa nak sponser aku) sebab aku hanya ada masa untuk baca buku-buku nih masa dalam LRT dalam perjalanan aku ke tempat kerja ... itupun kalau aku tak membuta... syukur lah ... terbuka jugak hati aku akhirnya untuk buku-buku ilmu macam nih ...

Buku nih sebenarnya memang dah sekian lama aku cuba cari .. buku nih memang aku cakap berguna untuk kita semua.. Ustaz yang buat kajian nih kalau tak salah aku adalah seorang mualaf .. Dr Danial Zainal Abidin .. dia banyak tulis macam mana sains dan Quran tuh saling sincronised each other ...
Banyak benda-benda saintifik sebenarnya ada tertulis dalam Al_Quran. Cuma kita jer yang tak tahu. Buku nih ada menceritakan tentang penciptaan alam nih - cam Theori Big Bang tuh sebenarnya ada tertulis dalam Al Quran... Theory mat saleh pasal penciptaaan alam daripada asap ... pasal rahsia-rahsia puasa, sembahyang, sahur dari sudut sains ... pasal kejadian manusia ermmm banyak jugak yang kita dapat belajar pasal buku nih. Ada jugak citer pasal ngapa kita guna tanah untuk samak ..

Banyak benda-benda lain yang dia tulis memang bila kita baca akan terasa kagum sangat laahh dengan Islam nih .. dan kengkadang terasa betapa bodoh dan jahilnya kita nihkan.. padahal semua tuh dah ada tertulis dalam Al-Quran.. kalaulahh umat Islam nih memang rajin dan guna segala akal fikirang yang tuhan bagi aku rasa semua umat Islam nih akan menjadi contoh pada umat-umat yang lain.. dan sudah pasti semua orang kafir akan repect kat kita nih ...

Ok ... Benda yang paling aku suka adalah pasal theory penciptaan alam dalam 6 hari. Ini ada tertulis jugak dalam Bibble bahawa Tuhan berkerja selama 6 hari dan cuti pada hari Ahad.. tuh sebab dalam kalendar orng putih atau calendar yang kita guna pakai sekarang nih kita cuti jugak hari Ahad ... macam kelakar laa pulak ..tapi apa kata dalam Al-Quran.. betul ke Allah cipta alam semesta nih dalam tempoh masa enam hari ... dan betul ker tuhan holiday hari Ahad ... korang gi baca sendiri aaaa .. nanti kalau aku ada masa yang melebih-lebih.. aku cuba perjelaskan .. tapi lebih afdhal jika korang gi Jalan Tar kedai buku Minarwa tuh carik buku nih...

No comments: