Saturday, October 6, 2007

Kes-kes biasa bila nak raya ...

Bila nak raya jer ramai aa.. couple yang bergaduh nak balik beraya kat rumah sapa.. kat kampung sapa ... nak beraya kat kampung sapa dulu... raya keberapa nak balik kampung masing-masing... dan ada jugak yang tidak berperasaan bila every year balik kampung dia jer ... erm.. macam-macam laahhh ...
adush.. susahnya kalau kawin ngan orang jauh nih... sepatutnya masa raya-raya nih kita bermaaafan cuba bersihkan segala dosa-dosa kita yang lalu dari asyik nak begaduh jer....
ish ish ish .. tak bagus laar cam tuh .. udah-udah laarr gaduhnya tuh.. buat tambah dosa jer apa-apa pun ko kan dah selamat kawin dengan orang yang ko nak kawin tuh ... dan sepatutnya ko kena laarrr bertolak ansur dan sacrifies sekali sekala agar rumah tangga korang tuh lagi aman dan sambut raya dengan perasaan yang gembira .. jadi pada mereka yang dah dijodohkan dengan orang jauh-jauh cam aku nih di harap banyak-banyakkan bersabar dan perlu adil dalam hal-hal macam nih..
kita perlu ingat yang spouse kita tuh pun ada perasaan jugak .. dia ada mak ayah yang perlu dia orang jenguk dan mintak ampun di pagi raya ... jangan laa pentingkan diri sendiri jer ...
dan perlu ingat bagaimana perasaan orang tua kalau anak dia tiap-tiap kali raya tak balik kampung ... sedih tau...ingat sikit kita pun akan tua satu hari nanti .. kita akan ada anak ... anak-anak kita tuh nanti akan berkahwin jugak .... dan kita tak nak aa.. sampai anak-anak kita suatu hari nanti tak balik berhari raya sebab asyik beraya rumah mertua dia jer ... (What Goes Round Comes Round) tentu kita akan rasa sedih macam mana yang dia orang rasa .... so jadinya baik buat Mutual Agreement so that benda-benda cam nih tak kan berlaku ... itu jer solution yang paling bagus .... ikut suka korang aa.. nak buat cam mana asalkan kedua-dua belah pihak bersetuju dan puas hati ....yang penting bila raya tak payah nak gaduh ..
Aku ...??? hmm.. no komen.. cam biasa aku terpaksa bergilir laarr sebab kampung mertua aku memang jauh. So kalau tahun nih aku raya kat kampung aku tahun depan raya kat kampung husband aku ... walaupun aku rasa sedih sangat masa pagi raya tuh tapi aku kena faham perasaan orang lain.. bagaimana perasaan husband aku dan bagaimana perasaan ahli keluarga belah husband aku ... mak dan ayah dia ... jadi orang kata .. kekadang kita perlukan sedikit pengorbanan untuk orang lain jugak ...
Kalau raya kat rumah mertua aku, pagi raya tuh kalau tak nangis memang tak sah ... mana idaknya .... teringat kat mak, ayah, abang-abang aku .. ingat kat kakak aku .. dan semua anak-anak sedara aku .. sedih tuh ... tapi bila dah lama-lama semua perasaan tuh akan hilang sikit-sikit. Aku selalu pujuk diri supaya lebih tabah dan cuba untuk bahagiakan orang lain jugak .. walaupun memang berat ....
Jadi yang tengah bergaduh tak bertegur sapa atau ada yang langsung berpecah sorang balik sini sorang balik sana... aku harap banyak-banyak bersabar .. hidup kita nih bukan untuk diri kita sorang jer .. kita jugak perlu kongsi segala-galanya dengan orang lain di sekitar kita ... cuba sekali sekala duduk ditempat orang lain pulak.. jangan asyik pentingkan diri sendiri...

No comments: