Thursday, October 4, 2007

Dadih ...

Semalam aku try buat dadih dari resepi yang aku dapat dari e-mail hari tuh ... ok jugak ... menjadik tapi ada setengah bahan cam yogurt tu aku tak masukkan sebab tak der kat umah jadi aku just masukkan apa yang ada... senang sangat dan very simple ...



INGREDIENTS:
1 liter susu kotak strawberry dutch lady

1 cawan air (aku letak 1 cawan 1/2 sebab aku suka lagi lembut...)

4 s/b gula

1 s/b serbuk agar-agar

150 ml [1 cawan kecil] yogurt asli dutch lady (yg nih aku tak bubuh semalam tapi ok jer jadik)



METHODS:
Masakkan serbuk agar-agar dan air sehingga mendidih. Masukkan gula dan kacau rata. Bila mendideh tutup api. Masukkan susu kotak strawberry dan yogurt asli. Kacau rata.
Masukkan dalam gelas atau bekas kecil. Sejukkan dalam peti sejuk.
Hidangkan sejuk.


Kalau nak perasa lain.. tukar susu perasa strawberi tuh ngan susu plain yang original ...pas tuh buh perasa suka hati korang dan buh pewarna ikut suka korang cara still sama. contohnya kalau nak perasa jagung, buh susu plain campur ngan perasa jagung dan pewarna kuning ...
Try aaa... sedap gek makan bulan puasa nih.... sejuk jer masuk dalam mulut...

No comments: