Wednesday, October 3, 2007

Raya ....

Bila cakap pasal raya mesti nampak duit .... dari kecik lagi bila jalan raya jer benda pertama terbayang ialah duit raya .. tapi sekarang bila dah jadi mak budak nih ... raya still lagi sinonim dengan duit ... semua nak kena pakai duit .. adush ... aku cam nak muntah ok kira budget raya ..

Mana nak beli baju ... baju bebudak .. kasut raya bebudak ... pas tuh nak beli kuih ... dan semua benda-benda basic ... pas tuh bila tengok persekitaran rumah plak tengok langsir rasa cam patut ada langsir baru ... nak alas meja baru laarrr .. bunga kena tukar baru laarr .. perhiasan laa.. semua rasa cam nak tukar ... hee.. kalau ada duit semua boleh jadik ... kalau mak cik nih kayo laarr kan .... blink .....

Tetiba fikiran aku melayang .. aku berangan .. gambaran aku sekarang tengah kabur-kabur ... bunyi muzik samar-samar .... kalau aku kaya .. yea ... kalau aku jadi kaya ....sudah pasti aku akan mendiami sebuah bangalow cantik dilereng bukit .... bungalow aku tuh sudah pasti akan semuanya aku tukar baru.... dari dalam bilik tidur sampai ruang tamu... sampai dapur ... sampai luar laman... sampailah kalau boleh bowl jamban tuh pun aku nak tukar baru jugak... best nya detik hati aku .. mesti ruang tamu aku tersergam indah set sofa baru buatan Italy dan dicampur dengan set-set Bali .. kayu Jati... pergh .... masa tuh confirm rumah aku laarr yang paling cantik ... laman aku tersergam kolam renang dan pondok dari kayu jati diimport terus dari Indon ...heeeii .. tuh baru rumah belum kuih muih yang penuh atas meja.. pakaian-pakaian import aku yang penuh satu almari ... baju-baju anak-anak aku yang berbrand luar negara ... aku laa .. yang paling gumbira .. fuhhhh ... betapa nikmatnya jadi orang kaya ... tak perlu fikir banyak... apa aja yang berkenan beli jer, keluar je duit pup ... dapat... syioknya raya ....
tetiba ... alamak tetiba .... nih yang tak best ...

Tetiba aku terkenang cam mana orang miskin berhari raya plak ... tetiba plak rasa hiba ... sedih, haru dan entah perasaan yang macam-macam ....(alaaaa... kacau laarr tadi cam best jer berangan macam mana kalau aku jadi kaya ... tetiba teringat kat orang miskin plak ... potong aaaa ...)

heeii ... sedih aaa terbayang cam mana dia org nih bertungkus lumus buat persiapan yang sungguh ala kadar untuk puaskan hati anak-anak dia orang .... jual kuih...jual kat pasar ramadhan ....buat tu buat nih .. semata-mata nak bagi anak-anak dia orang nih ada rasa nikmat hari raya ... sudah pasti baju raya sepasang sorang jer ... itu pun ikut nasib kalau boleh tukar baju baru tahun ni .. kalau tidak pasti baju tahun lepas yang di modifiedkan ... dijahit semula .. besarkan bahagian-bahagian yang patut di besarkan ... panjangkan yang patut dipanjangkan .... dan biasanya ibu-bapa dia org nih plak sacrified tak payah baju raya pun tak apa .. asalkan untuk anak-anak ada .... adoi .. kesian plak aku rasa.. betapa jauhnya berbanding dengan org kaya tadi dan even berbanding orang-orang macam aku nih.. yang ada kerja tetap ... tiap bulan gaji masuk .. walaupun tak berapa banyak tapi duit tak pernah miss... tak pernah sekalipun tak cukup makan ... tak pernah pun tidak beraya sebab tak mampu nak beli perkakas hari raya ... kesian ...

Itu satu bila citer pasal kanak-kanak pulak .... yang lebih menyedihkan ialah ... di rumah anak-anak yatim... anak-anak yang dah tak ada mak ayah nih berhari raya ... adoi .. sure dia orang sedih bila terkenangkan keadaan keluarga yang gembira berhari raya .. mereka nih cuma mampu berhari raya dengan kawan-kawan jer .. managih simpati orang lain ..... betapa hari raya sungguh tidak bermakna bagi dia orang.. raya dengan tak raya sama aja .... air mata tetap mengalir terkenang mak dan ayah yang dah tak ada lagi ... cukup aa.. aku tak mampu meneruskan gambaran sedih nih ... aku tak mampu.. aku tak mampu untuk menjadi seperti mereka-mereka nih ... ujian yang amat berat bagi mereka ....

Sepatutnya orang-orang macam aku nih perlu bersyukur... perlu banyak-banyak bersyukur atas pemberian Allah .. sedar laarr .. betapa ramai diluar sana yang tidak berhari raya ... raya hanya pada nama aja ... langsung tak ada perbezaan pun..... tapi bagi aku, bagi kita semua masih boleh bergaya dengan baju-baju baru dan mampu buat anak-anak kita gembira di pagi Hari Raya besama-sama mak ayah dia yang masih ada nih.. dan aku jugak masih mampu mencium tangan mak dan ayah aku untuk minta maaf ...
Bersyukur laa dengan apa yang ada .. beringat selalu ... rajin-rajin laa sedekah dan kalau tak mampu pun letakkan mereka dalam ingatan kita ... itu yang terbaik ... berkati lah rezeki kita ini dengan selalu ingat pada mereka yang tidak mampu ... ingat bila-bila masa aja Allah boleh tarik balik rezeki yang kita dapat .. Dia maha kaya .....

No comments: