Thursday, October 25, 2007

ANGKASAWAN

Pergh... aku betul-betul tabik spring kat ini SMS - Sheikh Muzafar Shukor angkasawan Malaysia yang pertama. Kau cuba banyangkan ... bayangkan macam mana manusia biasa cam dia tuh jer (walaupun dia sedikit lebih genius dari aku) boleh dapat pergi ke angkasa... fuh... ini satu-satu benda yang aku betul-betul tak sangka Malaysia mampu buat.. buat kali pertamanya lah aku betul-betul salute sama Malaysia.

Hmmm ... menyesal aku tak gi mencuba nasib hari tuh ... mana tahu nasib menyebalahi aku pulak.. kalau aku dapat pergi ... mesti korang tabik ngan aku... angkasawati pertama naik ke bulan .. pergh ... canggih laaa... pasti nama aku disebut-sebut sampai bila-bila .. masa tuh jangan harap aku merepek kat blog nih lagi ....

By the way ... aku memang rasa bangga yang amat-amat sangat bak kata Nik Aziz nih bukan sahaja kebanggan dan kejayaan Malaysia dalam bidang angkasa .. tapi ini adalah kejayaan umat Islam... aku pun terkejut bila aku tahu bahawa pergi angkasa atau buat sesauatu berfaedah kepada dunia Islam adalah merupakan fardhu kifayah... dan pergi ke bulan juga adalah merupakan salah satu fardhu kifayah bagi umat Islam. Korang tahu tak apa itu fadhu kifayah...

Kifayah dari segi bahasa bermaksud “mencukupi” dan “memadai”. Dari segi istilah ia membawa maksud kewajipan yang difardhukan ke atas seluruh umat Islam dengan tujuan untuk menegakkan agama Islam seperti menuntut ilmu al-Quran, ilmu Hadith, menyempurnakan jenazah,errmm menuntut ilmu dan termasuk menuntut ilmu falak (ilmu astronomi)

Imam an-Nawawi pula menyatakan bahawa perlaksanaan fardhu kifayah itu dituntut atau dikenakan ke atas semua orang Islam yang mukallaf. Apabila seorang atau sebahagian umat Islam melaksanakannya maka terlepaslah tanggungjawab itu dari seluruh umat Islam.

So.. menurut kata adik ipar aku, mempelajari ilmu angkasa dan telah dapat mewakili umat Islam diMalaysia untuk sampai kebulan juga merupakan salah satu Fardhu Kifayah. Aku pada mulanya kurang pasti kesahihannya tapi bila kita kaji semula makna sebenar Fardhu Kifayah maka memang betul laaa kot ... aku rasa ...

Memang pada mulanya aku rasa cam membazir bila gi hantar SMS tuh naik bulan baik buat benda lain yg lagi berfaedah.. tapi bila aku bukak citer zaman khalifah-khalifah dulu dimana ada satu zaman yang umatnya berpusu-pusu mempelajari ilmu falak baru aku rasa ini juga adalah salah satu ilmu Islam yang sebetulnya dan sepatutnya perlu di dalami oleh umat Islam khasnya.. nih cuba korang baca sejarah Ilmu Astronomi Islam atau lebih dikenali sebagai Ilmu Falak. Memang aku kagum dengan umat Islam zaman dahulu... aku kagum dengan sifat ingin tahu yang membawa kepada kegemilangan ilmu di kalangan umat Islam...

Cuba gi sini untuk maklumat lanjut pasal Angasawan Islam yang telah sampai ke bulan

Tapi sekarang golongan kafir telah mendahului kita.. aku rasa cam rugi gila sebab segala ilmu tentang cakerawala ini sebenarnya telah di monopoli oleh orang Islam dahulu kala.. tapi sebab kejahilan dan sifat malas umat Islam kita zaman ini segala-gala usaha ulamak kita tinggal begitu sahaja .. and yet semua ilmu tuh sebenarnya ada dalam Quran sendiri..

Aku harap dengan kemunculam SMS nih maka umat-umat Islam lain dan pemerintah-pemerintah seluruh negara sepatutnya bangun semula dan membangunkan semula era kegemilangan umat Islam tentang ilmu-ilmu Astronomi ini...

Walaumacam mana pun.. tahniah diucapkan kepada Sheikh Muzafar Shukor dan aku harap lepas nih ramai lagi yang berminat dengan ilmu angkasawan nih dan aku harap lepas nih korang boleh usul-usulkan nama aku sebagai next angkasawati negara ...

No comments: