Tuesday, October 23, 2007

Cocktail


Nih paling senang ... anak aku pun boleh buat .. kalau tetiba ada orang datang dan dah tak der apa yang korang boleh masak ... jamu jer benda nih .. sedap kalau masa tengah sejuk ...

Bahan-bahan ...
1 tin Fruit Cocktail
1 tin nenas kiub yang dalam tin tuh ..
1 tin susu cair Ideal
jelly ala.. yang biasa-biasa bebudak makan tuh ...

Korang boleh tambah apa-apa buah-buahan dalam tin yang lain macam longan ker atau laici ker atau kelapa laut atau apa-apa jer lah ... kalau rasa macam kurang susu sebab korang tamak dan letak banyak sangat buah yg macam-macam tuh korang kena tambah susu cair lagi ... semua nih terpulang ... ikut cita rasa sendiri...

Biasanya aku akan masukkan semua benda-benda diatas (semua termasuk jelly) kedalm peti sejuk atau freezer... buh dalam setengah hari (jangan sampai beku sangat sudah ..bila-rasa-rasa dah sejuk atau macam dah 1/4 beku keluarkan dan buh dalam Fruit Punch Bowl yang besar... kalau peti ais korang muat masukkan balik Fruit Punch Bowl yang besartuh dalam peti ais.
Kalau korang rasa macam pekat sangat boleh letak ais tapi kalau aku, aku tak suka cair aku lebih suka biar pekat cam tuh ...

No comments: