Wednesday, October 10, 2007

Raya Lagi ...

pergh ... dah nak raya .. semua dah ok.. yang penting budak-budak .. untuk bebudak tuh aku rasa semua dah lengkap .. tapi untuk aku .. biasa jer .. mana yang boleh pakai lagi tahun lepas recycle jer .. tak der apa yang baru dan menarik untuk rumah aku kali nih .. last year punya masih elok lagi .. so dah boleh jimat banyak kat situ ...
Duit gaji bulan nih habih untuk bebudak tuh jer .. termasuk beli kuih untuk mak dan mertua aku kat kampung ... hmmm...kesian pulak bila ingatkan dia orang tuh kat kampung ....
Kampung... bila citer pasal kampung aku mula rasa hiba, sebak ... aku sedih bila terkenangkan mak dan ayah yang dah berumur tuh menjalani sisa-sisa hidup mereka dikampung... anak-anak masing-masing sibik dengan aktiviti masing-masing... dengan masalah masing-masing... dengan tanggung jawab masing-masing... aku sedih bila dengar citer mak ngan ayah aku tuh buka puasa berdua jer ... makan pun tak lalu ... mak kata dia dah malas nak masak sebab bukan ada sapa nak makan pun... pas tuh mak kata dia orang makan ala kadar jer .. sebab kalau masak best-best pun, kalau masak banyak-banyak pun tak habis, tak de sapa nak makan ... dia dua orang jer .... adoiii... sedangkan aku dan family aku.. makan bersahur pun boleh bertambah-tambah .. punya berselera ... dan bagaimana meriahnya bila berbuka puasa ... dengan hidangan yang pelbagai jenis .. tapi mereka ... hmmm....
lagi sedih bila dia orang kata dia orang dah start buat sikit-sikit persiapan raya macam kemas rumah, beli barang-barang untuk persiapan raya sendiri ... aku betul-betul rasa akulah anak yang tak boleh diharap langsung .. aku gagal jalankan tugas aku yang sepatutnya tolong dia orang dalam hal-hal cam nih... sepatutnya aku laarrr yang buat semua tuh .. mak ngan ayah kan dah tua .. dah tak larat ... ada jugak aku cuba larang dia orang buat benda-benda tuh tapi kata mereka "tak apa buat sikit sikit nanti habis laa tuh ... " itu alasan agar aku tak rasa susah hati dan tidak rasa bersalah pulak .. dia orang memang langsung tak mahu menyusahkan anak-anak mereka... dan aku rasa jawapan yang sepatutnya dia orang bagi ialah "biar lah ... dah kalau tak buat sapa lagi yang nak buat ... nak harapkan anak-anak hampeh.... " tapi mak ngan ayah langsung tak pernah mengungkit ... tak kisah ... dia seolah-olah terus mengerti dan terpaksa merelakan ..... entah aku sendiri pun tak tahu macam mana nak cakap ... kesibukan menjalankan tugas harian di office, tugas-tugas untuk family... dan beberapa masalah lain yang menghalang aku untuk balik kampung membuatkan aku kekadang tak terfikir bagaimana keadaan mereka kat kampung.... bagaiman perasaan mereka ... aku hanya mampu telefon dan bertanya khabar.. atau bantu dari segi material yang mana mereka bukan inginkan sangat pun ... apa yang mereka idamkan ialah suasana suasana dahulu semasa kami dibawah jagaan mereka ... dimana kami sekeluarga sama-sama membuat persiapan untuk berhari raya ... camana meriahnya waktu-waktu berbuka puasa bersama, saat saat bergaduh dan bergurau adik beradik ....riuh rendah dengan hilai tawa kami adik beradik ... tentu itu yang mereka impikan .. dan yang paling mereka impikan ialah suasana bagaimana kami semua adik beradik ada di depan mata mereka menanti giliran untuk mencium tangan kedua ibu bapa kami... adush ... sedih seh...

No comments: