Thursday, July 26, 2012

Alhamdulillah .. kami sudah sampai

10 April

Sampai sudah di Jedah .. kata ustaz kami akan menaiki bas terus ke Mekah dan akan terus menunaikan umrah selamat datang.. kata ustaz lagi beliau akan ajar cara caranya ... beberapa jam juga kami didlm bas .. aku sempat tertidur .. lebih kurang pukul 12 tengah mlm juga kami baru sampai di hotel. Ustaz bagi sedikit masa untuk kami berwuduk dan perlu turun semula dengan segera...

Dalam bas menuju ke Mekah dengan pakaian ihram yang lengkap



Selesai herwuduk kami turun ..semua sudah menunggu kami di Loby.. aku excited bercampur takut. . Tak dpt di bayang sebentar saja lagi aku skan melihat kaabsh dan tawaf mengelilinginya ... mampukah aku?


Dari jauh aku sudah dapat melihat masjidil haram .. tu masjidil haram terang suami ku ... aku angguk .. dalam hati benar benar gementar .. "mana kaabah mak ??" tanya adik .. soalan tu sudah dua tiga kali di ajukan pada aku .. kejap lagi kita tengok kaabah yer ... aku pimpin tangan dia kuat.. ustaz menerangkan agar kami jangan lupa jalan pergi dan balik .. ingat kan tanda tanda jalan seperti kedai ice cream dan kedai kebab di kiri kanan jalan kami ...

Banyak pengalaman yg tertulus di blog dan mendengar cerita org .. ada yg tak nmpk kaabah, ada juga yg menggeletar melihat kaabah ada yg meraung raung dan macam macam lagi .. aku terfikir yang mana satu laa agaknya yg di sediakan untuk aku . Ya Allah permudahkanlah untuk kami.. permudahkan laah Ya Allah ..

Kami memasuki madjidil haram melalui pintu Marwah .. di tepi tepi dinding ada banyak pipe pipe air .. ustaz pun lantas menerangkan yang setiap beberapa meter akan ada pipe air zam .. kita boleh minum sebanyak mana yang boleh .. ustaz beri peluang sekejap untuk kami singgah meneguk air zam zam yang pure dari tanah suci ini .. air zam zam yang di salurkan terus dari periginya .. Ya Allah ... sejuk dan sedap sangat air zam zam itu memsuki tekak ... aku masih lagi mencari cari mana kah kaabah ...  hati masih berdebar debar .. gementar sungguh hati aku .. tak tahu bagaimana untuk aku jelaskan perassan aku ketika itu ...

Mata masih mencari cari di manaah kubus hitam itu ... mencari cari sambil ustaz sentiasa menerangkan jalan jalan di sekitar masjidil Haram .. Dari celah celah tiang besar itu aku sudah mula nampak kubus hitam itu tapi masih belum helas ... bila kaki betul betul menjejaki kawasan masjid haram yang berkarpet merah itu baru aku dapat nampak jelas rupa bentuk kaabah .. sangat besar .. sangat gah .. subhanAllah .. Subhan Allah .. Allahu Akbar Allahuakbar .. betapa nikmat Allah .. syukur ya Allah aku sampai ke rumah mu ini bukan seorang malah bersama seluruh keluarga aku ...

Aku seperti orang bodoh .. tak terkata.. adik tu laa kaabah .. ha ah adik nampak ... aku ternganga .. air mata sudah jatuh berjujuran .. mak nangis .. tanya kakak .. kenspa .. bangis tsnda syukur dan gembira kerana dipilih oleh Allah datang dan mekihat sendiri kaabah yg selama ini hanya dlm imaginasi ... hanya sebagai oetanda arah kiblat .. tapi sekarsng ianya dudah berada di depsn mata. .

Kami solat isyak berjemaah di depan kaabah .. aku masih lagi kekok ... perasaan aku masih lagi bercampur gaul ... antara percaya dgn tidak ...
Selesai solat ... ustaz nrnerangjan cara untuk tawaf.. ustaz menyarankan agar kami ikut beliau .. kami didisi ustax dan istetinya .. selesai bacaan yg dibaca oleh ustaz aku terus berdoa tanpa henti di keliling kaabah .. air mata ni seperti tidak dapat di kawal .. mula mula tu aku blank jugak .. tak tahu nak buat apa .. mungkin terlalu excited .. kemudian isteri ustaz bagi banyak tips.. katanya apa bila setiap kali sampai di hajar aswad banyak banyak berdoa .. doa laa untuk diri sendiri, suami dan anak anak .. katanya dia banyak berdoa agar dirinya menjadi penyejuk mata suami dan anak anak .. agar suami dan anak anak tidak pernah lupa dan semakin sayang kepadanya .. aku cepat cepat doa benda yang sama.. seperti terlalu banyak permintaan aku dari Allah ... aku harap agar Allah makbulkan segala galanya untuk aku ...



No comments: