Friday, December 7, 2007

La -Tahzan ( Jangan Bersedih)


Aku tengah baca satu buku yang ramai orang kata memang bagus untuk dijadikan motivasi kita menghadapi hari-hari mendatang. Aku cuba cari buku nih dah lama jugak... and tetiba aku tengok ada one of my office mate ada bawak buku yang penulisnya sama - Dr. Aidh Bin Abdullah Al-Qarni. Aku terus teringat buku Al-Tahzan yang aku cari-cari.. memang nasib aku baik .. dia kata dia memang dah baca buku tuh dan dia akan bawa untuk aku baca .. Yeaaahooo ..
Aku masih lagi dalam prosess pembacaan. Aku memang suka tulisan dia nih.. simple dan betul-betul menenangkan hati. Setiap motivasi yang diberi pasti ada ayat-ayat Quran atau hadith-hadith atau datang dari peristiwa masa zaman-zaman nabi atau sahabat-sahabat nabi atau dari zaman khalifah-khalifah. Malah penterjemah buku ini pun dapat menterjemahkan buku ini dengan seringkas mungkin agar semua peringkat umurpun boleh baca.
Dr. Aidh Abdullah Al-Qarni nih sebenarnya berasal dari Arab Saudi. Beliau nih memang famous di negara-negara Islam termasuk Indonesia dan Malaysia ni ....


Secara ringkasnya kandungan buku ini banyak berkisar tentang nasihat-nasihat agar kita sentiasa tenang dan gembira meghadapi apa sahaja ujian yang datang dari Allah. Nsihat-nasihat simple yang boleh meresap dan menenangkan jiwa kita.


So kalau berkesempatan aku akan cuba mana-mana topic yang aku rasa sesuai dijadikan pengajaran ... dan selebihnya korang pergi carik dan baca aa... sendiri.

No comments: