Thursday, November 22, 2007

Bahasa Inggeris ...

Aku terpanggil sekali lagi untuk buat komen pasal mata pelajaran Matematik dan Sains yang akan diajar dalam Bahasa Inggeris secara lebih serius. Aku sebenarnya kurang faham dan kurang pasti dengan motif kerajaan atau lebih tepat lagi Kementerian Pelajaran Malaysia untuk menaik tarafkan Bahasa Inggeris dikalangan rakyat Malaysia dengan cara pembelajaran Matematik dan Sains dalam Bahasa Inggeris.

Mungkin aku yang memang lembab dan tak dapat message sebenar kerajaan tuh atau memang motif sebenar dia tuh memang bagi aku tidak boleh di terima oleh akal aku yang aku kira kengkadang cukup genius untuk menilai perkara-perkara yang macam nih .. entah ...
Dari apa yang aku lihat, lebih ramai anak-anak kita yang merana dan membenci kedua-dua subject ini dengan alasan yang mereka tidak tahu Bahasa Inggeris.. dan siapa yang lebih terasa impaknya adalah rakyat-rakyat Melayu yang tinggal diluar bandar dan mempunyai keluarga yang taraf pendidikannya hanya setakat sekolah rendah atau sekolah menegah.. ini akan mematikan lagi semangat anak-anak kecil ini untuk ke sekolah apabila apa yang mereka belajar disekolah itu haram satu pun tak faham .... aku bukan hendak mengecil-ngecilkan kebolehan anak-anak ini tapi cubalah berfikir secara rasional ....

Aku sebenarnya kesal dengan tindakan kerajaan yang drastik apabila telah dengan formalnya mengishtiharkan medium pembelajaran Maths dan Sceince adalah Bahasa Inggeris dengan tanpa cukup bersedia dengan sepenuhnya dan mengkaji dengan lebih mendalam lagi apakah pro dan kontra perkara ini dijalankan... even ramai guru-guru juga berungut sebab mereka juga mempunyai masalah untuk berbahasa Inggeris. Hmmm.. macam mana dia orang mahu menjalankan pembelajaran yang berkesan.

Maaf ye tuan-tuan besar .. mungkin aku tersilap menyusun kata dan mengomen tentang perkara di atas ... ini rasional aku ... mungkin tuan mempunyai rasional tuan untuk kepentinagn tuan sendiri..

Kenapa Maths and Sinces .. kenapa bukan subject-subject lain ... ???
Pelik.. Setahu aku motif utama adalah untuk memantopkan lagi penguasaan bahasa Inggeris di kalangan rakyat Malaysia.. Bagi aku banyak cara lain yang boleh dilakukan ... sepatutnya penekanan perlu dibuat untuk ahasa Inggeris itu sendiri..bukan untuk subject-subject lain

Bukankan ada logicnya jika mengadakan masa tambahan untuk pembelajaran Bahasa Inggeris kitu sendiri. Selitkan slot slot atau subject yang menarik macam kelas Public Speaking... kelas Presentation atau kelas Pronounciation atau subject khas seperti gramma (grandpa boleh belajar kat umah jer), comprehension atau lakukan sesuatu yang boleh menarik minat budak-budak untuk berbahasa Inggeris dan menjadikan Bahasa Inggeris sebagai bahasa kedua atau Bahasa penting dalam kehidupan seharian. Itu aku amat-amat sokong...

Korang pernah dengar pasal Cognitive Theory. Cognitive process nih adalah anything yg bersangkutan dengan mental processes which go on in learning or in any type of memory task. It's kinda of Information Processing process. Dimana proses otak yang hanya akan memproses Information yg diterima bergantung kepada beberapa perkara rrrr cam mana nak terangkan hek ...ok laa cut short. probably ... tak semua yang korang receive from your own senses akan masuk terus dalam otak and stay for you to retrieve at any time. It's depense on how it's being keep or stored .. macam komputer jugak laa... sometimes ada information being kept as along term memory... ada only for short termmemory ... dan ada yang by visual or in words ... dan ada yang takmasuk langsung coz ada masalaha interuption or noise... those interauption or noise nih ialah macam factor invironment, behavioristic, emosional dll. and cut iy short again... (kalau bagitau lagi banyak - lagi peninig nanti) Maknanya kalau apa yang korang baca ata dengar tuh dah memang sah tak faham dan tak berapa menarik ... otak korang akan mereject benda tuh ... untuk stay dalam korang punya long term memory ....mungkin cuma ada sipi-sipi aja... paham tak tuh ...???
Sesapa yang ada belajar Public Speaking atau cara-cara berkesan untuk buat presentation akan lebih tahu.. banyak diperkatakan tentang penggunaan bahasa sekiranya anda ingin audience anda menumpukan perhatian atau lebih faham dengan apa yang korang katakan... mereka hendak lah menggunakan bahasa yang paling mudah diterima oleh audiense irtu sendiri..

Lagi pun asal-usul Maths dan science nih pun sebenarnya adalah dalam bahasa Arab.. Ilmuan-ilmuan Islam macam Ibnu Sinna, Agebra, Ibn Rushdi, Al Khawarizmi dan Albutani adalah berasal dari Timur Tengah dan sudah pasti semua dalam bahasa arab. Kemudian datang laa org-org kafir nih mencilok serta mengalih bahasakannya dalam bahasa Latin supaya mereka dan semua keturunan-ketuunan mereka mudah untuk faham.. dan kononnya dia orang laa manusia terpandai didunia ... dan hilang laaa nama-nama ilmuan-ilmuan Islam nih dimuka bumi .... tengok cama mana org-org kafir nih bijak jugak ... dia tak ada ilmu.. tapi curi ilmu orang dan tukar ke dalam bahasa dia orang dan dia orang boleh jadi maju lagi negara-negara asal tadi.... ini membuktikan sesuatu ilmu itu adalah lebih baik di ajar dalam bahasa ibunda mereka sendiri supaya lebih dapat mendalami sesuatu bidang tu...
Bukan aku nak boikot Bahasa Inggeris. Aku dulu pun belajar semua dalam bahasa Inggeris even translation Quran and hadith pun kena buat dalam Inggeris..memang laa lulus jugak tapi resultnya entah berapa percent jer yang masuk dalam kepala hotak aku .... yang betul-betul kekal ...

Bahasa Inggeris nih sebenarnya bukannya sesatunya jer bahasa Ilmu kat dunia nih. Aku kagum betul dengan orang-orang Jepun, Jerman, China, dan Perancis dia orang tak payah pun pandai cakap orang putih tapi memang proven lagi maju dari sesetengah negara yang sibuk mengikut mat salleh nih. Ini membuktikan bahawa mereka boleh maju ke hadapan walaupun mereka tidak menggunakan bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar.

Dah laa dah terlalu panjang komen aku ni ... Aku penat laa tengok anak-anak kita dijadikan bahan-bahan uji, cukup laaa... cuba buat sesuatu fikir tuh masak-masak jangan pentingkan diri sendiri... aku tahu laa anak-anak korang belajar kat International School tapi tolong bersikap lebih berperikemanusian kepada orang lain...

No comments: