Friday, November 16, 2007

Bread Puding Caramel


Aku baru dapat resepi nih dari member. Semua kata sedap.. so aku decide nak try buat hari nih Ermm.. ok aku suka jugak, tapi hubby dan anak-anak aku jadi sedikit confuse sebab rupa bentuknya sama dengan Cream Caramel yang selalu aku buat. So dia orang ingatkan Caramel tapi bila makan rasa roti ..

Roti - aku belasah jer 1 loaf
Susu Ideal 1 tin
Telur 6 biji (tapi aku pakai 4 bijik jer)
Gula ikut suka korang aa.. dalam satu senduk ok kot
dalam 2 senduk untuk dihanguskan
Garam 1 sudu kecik
Vanila 1 1/2 sudu besar
Air panas (ikut tengok roti tuh dah basah dan ngam-ngam tenggelam semua kira ok aa.. kalau nak lembut lagi boleh letak banyak sikit)

Pukul telur dengan gula (aku blend jer .. cepat sikit) sampai kembang. Roti rendam dalam air panas tadi... Masukkan susu kedalam teur dan gula tadi. Blend sekejap bagi sebati.. bubuh garam dan vanilla. Tuang atas roti dan kacau biar sebati. Rasa .. kalau kira ok kukus selama 1/2 jam. Angkat sejukkan dan terbalikkan macam buat Caramel jugak.. hidangkan sejuk..

No comments: