Friday, November 16, 2007

Kisah Lukman Al-Hakim

Dalam sebuah riwayat diceritakan, pada suatu hari Luqman al-Hakim telah masuk ke dalam pasar dengan mengenderai seekor himar, manakala anaknya mengikuti dari belakang. Melihat tingkahlaku Luqman itu, sebahagian orang pun berkata: “Lihat! Itu ayah yang tidak bertimbang rasa, masakan anaknya dibiarkan berjalan kaki.”

Setelah mendengarkan desas-desus dari orangramai maka Luqman pun turun dari himarnya itu lalu diletakkan anaknya di atas himar itu. Melihat yang demikian, maka orang di pasar itu berkata pula: “Lihat! Ayahnya berjalan kaki sedangkan anaknya mengenderai himar itu, sungguh kurang adab anak itu.”Sebaik saja mendengar kata-kata itu, Luqman pun terus naik ke atas belakang himar itu bersama-sama dengan anaknya. Kemudian orangramai pula berkata lagi: “Lihat! Dua orang mengenderai seekor himar, tentu perbuatan itu sungguh menyeksakan himar itu.”

Kemudian Luqman dan anaknya turun dari himar itu. Terdengar pula suara orang berkata: “Dua orang berjalan kaki, sedangkan himar itu tidak dikenderai.”

Dalam perjalanan mereka kedua beranak itu pulang ke rumah, Luqman al-Hakim telah menasihati anaknya tentang sikap manusia dan telatah mereka. Katanya: “Wahai anakku! Sesungguhnya tiada terlepas seseorang itu dari percakapan manusia. Maka orang yang berakal tiadalah dia mengambil pertimbangan melainkan kepada Allah Ta’ala sahaja. Barangsiapa mengenal kebenaran, itulah yang menjadi pertimbangannya dalam apa jua keadaan.”

Aku dapat tazkirah nih masa aku cari citer pasal nabi-nabi dan sahabat nabi .. tapi sorry aku lupa pulak nama website yang aku cilok nih .. tapi kalau tak salah aku... aku amik dari citer Lukman Al-hakim. Cuba korang goggles sendirik - Lukman Al-Hakim.

Aku suka sangat baca tazkirah kali nih sebab memang betul .... memang betul kata Lukman Al-Hakim memang mulut orang nih memang tak boleh nak tutup .. kalau kita buat baik pun kena kata jugak .. buat jahat lagi laa kena kata.. dan yang syioknya lagi bila ada bahan-bahan ajinomoto dan bahan-bahan perasa yang ditokok tambah ... dan ada yang menjadi batu-batu api ... tambahan pulak yang suka dengar citer orang hanya dari sebelah pihak tanpa usul periksa ... hmm.. manusia.. memang dah sifatnya macam tuh ... aku sendiri pun tak terlepas dari benda-benda macam nih
Jadi bagi aku kalau korang rasa korang dah buat yang terbaik jadi tak payah laa dengar kata-kata orang yang memang tak pernah nak diam ... dan kengkadang aku sendiri pun frust bila dah buat baik dan tetiba ada satu silap yang kita buat kita terus dikata, dihina, di cerca .. kebaikan kita tuh dilupai, terkubur macam tuh jer .... bukan aku nak marah sesapa .. aku cuma serik ... dan sekarang lebih baik aku bersikap kebal .. korang nak kata apa kata aa.. aku dah tak lut dengan peluru-peluru kata korang tuh yang penting aku bahagia dengan hidup aku ...
dan ingatlaa... jangat ingat kita aja yang betul ... orang lain semua salah .. jika kita rasa sesuatu yang orang lain buat tuh salah dimata kita mungkin itu adalah yang terbaik untuk dirinya sendiri dan yang terbaik untuk Allah juga...
dan mungkin apa yang orang lain buat tuh sebenarnya adalah benda yang terbaik dia buat macam tuh untuk dirinya sendiri ... mesti dia punya alasan-alasan yang tertentu dia berbuat atau bersikap macam tuh ... kalau betul salah cuba bimbing dia atau bagi tahu dia dengan cara yang paling baik, bukan mengata atau mengumpat dia dari belakang .. manusia pasti tidak akan lepas dari membuat kesilapan ....

Sudah tutup-tutupla mulut korang tuh dari mengumpat dan mengadu domba (heheh best laa perkataan nih -mengadu domba) banyak lagi benda lain boleh buat...

No comments: