Tuesday, November 20, 2007

KELANTAN....

Hmm.. Holiday Advisor... ok jugek .. ada member aku yang plan nak gi Kelantan .. as aku one of the so called Kelantanese by marriage jadi dia mintak advised aku.. kih-kih-kih.. memula aku cam nak mampus gak tergelak sebab untuk pengetahuan umum aku sendiri pun tak pernah buat lawatan secara khusus kat Kelantan tuh .. yang aku tahu rumah mak mertua aku kat Melor Kota Bharu dan pusat membeli belah yang paling di kenali ramai macam Pengkalan Kubur dan Rantau Panjang tuh jer .. lain-lain semua failed .. so dengan baik hatinya aku telah cuba meng'search'kan untuk dia .. kalau semua nih membantu ..

Logistic...
Yang paling best korang naik kereta laa.. boleh borong banyak sikit sebab Kelantan nih terkenal dengan barang-barang yang murah. Ramai melawat Kelantan coz barang-barang dia yang murah. Tapi kenderaan lain of course korang boleh naik Air Asia - MAS pun ada jugak tapi mahal laa sikit.... , Keretapi (Express WAU) atau bas. Kalau keretapi korang boleh turun kat Wakaf Bharu and Tumpat, Gua Musang, Kuala Krai, Tanah Merah dan Pasir Mas.


Accomodation :
Ada banyak. Orang kata memang murah murah ... aku tak pernah sekali pun membuat cubaan untuk tidur hotel di Kelantan .. nak kena belangkung ke Pak mertua dah sah-sah mertua aku naik hangin kalau balik kampung tapi duk hotel... Tapi kalau nak senang korang stay kat bandar jer.. banyak hotel-hotel 3 ke 5 bintang ada kat bandar tuh ...rate .. check sendirik aa... yang murah-murah mungkin ada jugak

Tempat yang pasti korang kena pergi :
Ok.. biasanya dulu memang aku suka gi Pengkalan Kubur ngan Rantau Panjang .. dua tempat nih memang ada banyak barang-barang murah cam tilam TOTO sekarang sudah advanced ada brand Greentex yang korang boleh beli ngan harga 28 hingga 3 hengget jer .. lain-lain cam periuk-periuk kaca yang mahal-mahal tuh dan dia orag boleh jual ngan harga yang murah .. tapi masa korang nak angkut masuk kereta tuh korang kena buat muka tak bersalah dan jangan takut-takut untuk melepasi kastam yg kengkadang check kengkadang tak check ... disamping itu ada banyak barangan tiruan di jual disini (macam iklan plaksss...).. barang-barang imitate nih memang nampak cam real .. class bib .. orang for sure tak tahu korang beli kat sisni ... kalau nak cari baju atau kain-kain dan tudung yang canggih-canggih boleh pergi kat Pasar Siti Khadijah ngan Pasar MPKB. Kat sini korang mesti cam kagum bila tengok kebanyakan peniaga-peniaga kat situ adalah orang-orang perempuan. Kalau nak try gi tengok pasar malam yang beroperasi 24 jam boleh ler ke Wakaf Che' Yeh ... macam-macam ada ...

Tempat menarik lain :
Tempat lain korang boleh aa merewang kat bandar Kelantan dan masuk kat muzium-muzium cam muzium perang, Muzium Islam dan entah apa-apa muzium lagi kat situ. Semua ada dekat-dekat situ jer sebelah menyebelah jer muzium nih .. yang kebanyakannya aku baru berkesempatan tengok dari luar.. dan untuk pengetahuan semua jugak .. adalah di maklumkan muzium-muzium dan kebanyakan tempat-tempat di Kelantan nih tidak beroperasi pada hari Jumaat untuk menghormati penghulu hari nih... dan satu lagi yang paling aku kagum ialah dia orang akan memberhentikan jual beli bila waktu azan berkumendang .. hampir semua orang akan pergi sembahyang dan tinggalkan jer kedai buat sementara waktu ... nih korang boleh lihat kat hampir-hampir semua kedai atau gerai kat Kelantan .. pembesar suara akan meng'advised' kan semua orang untuk sembahyang dan azan akan berkumandang dengan kuatnya di seluruh bandar ini ... dan ada satu lagi cuba lihat iklan-iklan di Kelantan .... korang pasti kagum ...

Tempat Bersejarah ...
Yang nih sumpah banyak yang aku tak tahu.... aku cuma tahu pasal patung-patung Budha - ada yang berdiri .. ada yang duduk ada yang tidur, tuh jer yang lain haram aku tak tahu.... tapi bila lepas search pasal Kelantan rupanya banyak jugak tempat bersejarah kat sini... anyway kalau korang nak gi... nih aku dah searchkan ... korang just click dan gi tengok ...

Lagi .. korang boleh gi pantai-pantai Kelantan macam PCB (Pantai Cinta Berahi nama sekarang Pantai Cahaya bulan) tuh jer yang aku tahu .. tapi ada banyak lagi pantai kat Kelanta nih ...

Yang paling best makan .... kuih muih Kelantan.. korang cuba click kat sini .. tapi aku rasa ada banyak lagi laa kuih-muih Kelantan yang tak da kat situ cm Ketupat Sotong, Tahi Itik, Sagupal, Labu sira, Pisang sira, Sira Ubi, Buah Kekoh Cha.., nih paling best Kuih Akok dan banyak lagi yang aku sendiri pun tak tahu nama...mak aiii.. punya banyak jenih kueh dan kebanyakan kueh dia kuih manis.. tapi sekarang sebab ramai yg berpenyakit kencing manis aku rasa dia org sudah ubah sikit tradisi buat kuih kurang manis... so jangan lupa rasa kuih-muih dia orag ...
Tuh jerr yamh aku boleh tolong ... nih pun hasil temuramah ekslusif ngan hubby dan usaha mulia aku search internet tengok tempat-tempat menarik kat Kelantan ....

By the way enjoy your holiday at Kelantan Darul Naim ... (cuba click sini dan semua yang been highlighted in purple untuk mendapat info yang lagi padat )

2 comments:

Anonymous said...

Cuba link nih :

http://raykinzoku.fotopages.com

Saya syorkan kalu nak kenal Kelantan.

Kak Ungku said...

Pergh ... memang best ... citer zaman Tok Kaduk pun ada ... memang aku kagum dengan fotopages nih ... kepada Jula Juli Bintang Tiga .. terima kasih bebanyak kerana membantu aku .. jasa mu amat-amat dikenang...