Saturday, November 24, 2007

Puding kastard berkuah cocktail ...


Ermm.. aku belasah jer laa nama dia nih .. aku tak tahu aa nak panggil apa. Puding kastard berkuah cocktail .. atau puding berkuah kastard berbuah .. atau puding berkastard jer .. atau puding berkuah kastard atau puding... arghhhh.. tak kisah laaa... belasah jer laa korang nak panggil apa.. sebab aku pun tak tahu jugak nak panggil apa....
Aku pernah makan puding nih dulu.. memang sedap.. aku pun balik cuba buat ... aku pun belasah jer first time buat tuh tah sedap.. kasar jer puding tuh.. maybe sebab aku tak letak agar-agar .... pas tuh aku try buat bubuh agar-agar .. hmmm ...ok jadik tapi macam ada kurang.. rasa dia tak mengancam ..... lepas tuh ada one of my office mate nih kata kena letak daun pandan baru rasa dia macam wangi sikit ... errrmm.. memang betul sedap sikit dari biasa... syiok betul aku dapat makan ...

Bahan puding...

1 peket agar-agar
7 gelas air
1 tin susu cair (Ideal)
2 - 3 sudu besar tepung kastard
1 sudu kecik essen vanila
Daun pandan
Gula dalam satu senduk (Ikut suka. Seeloknya jangan manis biar tawar - manis-manis buah jer sebab nak makan dengan kuah)


Kuah
1 tin susu cair
2 sudu tepung kastard
1 tin cocktail
Gula dalam 1 senduk (ikut suka)
Garam 1 sudu kecik (ikut rasa jugak)
1 sudu kecik essen vanila
Daun pandan
Air - ikut suka sama ada nak pekat atau tak... aku suggets buat pekat dan manis sikit so.. bila nak makan boleh letak ais .. bila ais tuh dah cair kira macam ngam-ngam. Tapi boleh jugak buat cair sikit dan biar dalam peti ais.. sejuk memang sedap

Ok..
Memula masak agar-agar macam biasa. Masukkan 7 gelas air dengan agar-agar. Masukkan daun pandan. Biar agar-agar hancur. Masukkan gula. Kemudian masukkan tepung kastard yang dah campur dengan susu cair. Tapis sebelum masukkan dalam agar-agar tuh... Kacau selalu jangan sampai hangus bawah dia... masukkan essen vanilla. Bila rasa macam dah masak, tapis masukkan dalam acuan kecik-kecik. Sejukkan dalam peti ais

Kuah dia plaks...
Masukkan susu cair, air dalam 1/2 tin susu dan daun pandan. Kecikkan api takut beruap. Masukkan gula ikut suka kalau nak manis letak banyak... bair mendidih sambil kacau jer ... masukkan pulak tepung kastard yang dah dibancuh dengan air. Kacau sekejap dan masukkan cocktail. Masukkan garam dan essen vanila. Rasa ok ker tak ... Kacau sampai sepekat mana yang anda mahu. Masukkan dalam peti ais. Misal kata terlalu pekat masa nak hidang tuh buh ketulan ais.

Cara makan
Buh puding dalam mangkuk... dan amik sos dia tuang atas dia ... pergh memang sedap ...

No comments: