Friday, April 25, 2008

Aku dah bawak kereta .. bukan sebab aku dah kaya...

Hmm.. aku lupa nak war war kan yang aku dah bawak kereta ke tempat kerja sekarang.. kenapa..??? bukan sebab aku dah kaya ... atau aku sudah lupa dari mana aku bermula.. atau entah aku sendiri tak tahu untuk mencari jawapan yang paling tepat...

Tapi apa yang aku tahu banyak sebab sebenarnya untuk aku mengaku kalah ... kalau dulu semangat aku sememangnya tegar untuk seolah-olah berperang maniki LRT. Aku tak peduli langsung kalau ada orang yang berbisik di belakang aku menuduh aku seorang yang cukup kedekut dalam bab-bab macam nih.. memang aku kedekut.. lebih-lebih lagi fre-fre nak bagi duit ke kerajaan nih... aku susah untuk senang-senang bagi poket orag lain penuh ...

Tapi sekarang aku terpaksa mengalah.. seminggu selepas aku dapat tahu aku pregnant hari tuh (not anymore).. aku decide untuk drive.. sacrifice sikit laa.. aku mengaku kalah bila aku terlalu penat berebut untuk menaiki LRT.. tambahan pulak masa itu emosi dan ketahan badan terlalu lemah .. hubby aku advised aku naik kereta.. tak apa laa katanya demi kesihatan aku dan baby.. berbelanjalaa lebih sedikit ... aku akur dengan cadangan suami aku.. jadi ... dari bulan February lagi aku sudah mula memandu ke office .. aku mengaku memang mudah dan tidaklah tension sangat memandu kerana aku mengikut jalan highway dan sudah pasti flow kereta begitu lancar .. dan aku sememangnya boleh memandu laju mengikut capability had laju maxima yang aku sanggup bawak ..

Tapi apa yang memedihkan ialah .. korang tahu berepa banyak aku terpaksa belanja untuk semua itu...

Ok laluan pergi aku - dari rumah aku amik tol KESAS iaitu masuk jalan betul-betul sebelum tol Sunway tuh.. Tol kat situ aku kena bayar RM2.20 .... then aku naik ke another highway iaitu KULUP highway (hheheh suka aku dengar nama tuh) Kuala Lumpur - Putra Jaya ... sampai kat Salak South bayar 1.50... dah 3.70.. itu jalan pergi.. dan flow kereta excellent.. tak ada jammed langsung.. bolah pecut dan kat sini memang best kalau tak ada kereta.. banyak selekoh-selekoh tajam.. soo.. kalau bawak laju.. memang sedap tang membelok diselekoh.. dia punya feel memang lain macam...

Itu laluan pergi sahaja.. nih laluan balik pulak Dari KLCC..masuk ke Jalan Tun Razak.. terus masuk Highway KULUP tadi.. bayar RM1.50 jalan.. terus dalam 20 minit kot .. dan aku tak kuar ikut jalan tadi aku kuar kat Cyberjaya.. korang tahu berapa pulak aku kena kat situ... RM2.50 campur jadi RM 4.00...

Makkkk aiii.. so all together is about dah jadi RM7.70 .. tuh sehari.. kalau kali dengan 22 hari berkerja (lebih kurang) dah RM169.40... sebulan

Tuh belum masuk bayor parking tuh... parking yang paling murah dan dekat sikit yang aku jumpa.. is kat conventional centre .. sehari RM7.00 ... tempat lain ikut jam... so .. sehari RM7.00 sebulan dah 154.00 hengget... kalau campur dah jadi RM323.40. Sebulan tuh weh.. kalau setahun dah berapa.. dan aku amat-amat berterima kasih sekiranya ada sesiapa yang boleh jualkan ticket season parking KLCC kepada aku so that tak laa mahal sangat parking aku dan tak laa aku perlu berjalan jauh ke tempat kerja dari parking lot.. aku sanggup belanja korang makan selama sebulan sekiranya korang bagi space parking season kLCC tuh pada aku.. aku cakap betul nih bib.. gua jarang tipu...

Tuh pun aku tak citer minyak lagi...maintenance lagi... gilerrr...

Tapi entah laa dah hari nih dah 4 bulan aku naik kereta.. aku cukup selesa.. sekarang aku boleh keluar rumah lambat sedikit dari biasa.. pukul 7.30 keluar rumah dan aku boleh sampai KLCC dalam pukul 8;15 paling lambat ... dan balik pulak kalau aku keluar on time 5:30 aku boleh sampai rumah dalam pukul 6:35 petang.

Aku rasa mungkin lepas pantang gugur nih pun aku naik kereta jugak.. bukan apa.. atas nasihat hubby aku dan ramai yang lain-lain.. dia orang kata.. masa tuh lebih penting dari duit.. sacrifies laa sikit duit tuh demi melihat kebahagian anak-anak kita .. hmm.. aku rasa aku terpaksa mengalah.. sudah cukuplaa aku rasa, aku menghidu aroma-aroma ketiak setiap petang di dalam LRT.. kini aku rasa aku perlu ubah pendirian.. aku mengaku kalah ... dan sekarang nih aku naik kereta..

No comments: