Wednesday, April 16, 2008

Ibu ...

Aku baru dapat tulisan nih melalui e-mail pagi tadi .. tetiba aku teringat giler kat emak aku yang baru 3 hari tidak berada di rumah aku sepanjang menjalani detik-detik berpantang ini .. susah payah betul emak aku datang untuk menjaga aku ... berat hati aku nak biarkan dia buat semua kerja di rumah ... tapi katanya selagi dia ada dan dia masih mampu buat kerja .. insyaAllah dia akan jaga semua anak-anak dan menantu dia.. sayu betul hati aku ... macam mana aku nak balas jasa mereka nih.. tak terbalas rasanya ...

Orang kata aku lahir dari perut ibu..
B ila dahaga, yang susukan aku.. ibu
B ila lapar, yang suapkan aku..ibu
B ila keseorangan, yang sentiasa di sampingku.. ibu
Kata ibu, perkataan pertama yang aku sebut.. Ma!
B ila bangun tidur, aku cari.. ibu
B ila nangis, orang pertama yang datang ..ibu
B ila nak bermanja.. aku dekati ibu
B ila nak bergesel… aku duduk sebelah ibu
B ila sedih, yang boleh memujukku hanya ibu
B ila nakal, yang memarahi aku …ibu
B ila merajuk… yang memujukku cuma..ibu
B ila melakukan kesalahan… yang paling cepat marah..ibu
B ila takut… yang tenangkan aku.. ibu
B ila nak peluk… yang aku suka peluk..ibu


Aku selalu teringatkan ..Ibu
B ila sedih, aku mesti talipon… Ibu
B ila seronok… orang pertama aku nak beritahu…Ibu
B ila bengang.. aku suka luah pada ...Ibu
B ila takut, aku selalu panggil.. "ibuuuuuuuuuuuuu!"
B ila sakit, orang paling risau adalah ..Ibu
B ila nak exam, orang paling sibuk juga Ibu
B ila buat hal, yang marah aku dulu..Ibu
B ila ada masalah, yang paling risau.. Ibu
Yang masih peluk dan cium aku sampai hari ni.. Ibu
Yang selalu masak makanan kegemaranku.. Ibu
Yang selalu simpan dan kemaskan barang-barang aku, Ibu
Yang selalu berleter kat aku.. Ibu
Yang selalu puji aku.. Ibu
Yang selalu nasihat aku.. Ibu
B ila nak kahwin..
Orang pertama aku tunjuk dan rujuk… Ibu


Aku ada pasangan hidup sendiri
B ila seronok… aku cari pasanganku
B ila sedih… aku cari Ibu
B ila berjaya… aku ceritakan pada pasanganku
B ila gagal… aku ceritakan pada Ibu
B ila bahagia, aku peluk erat pasanganku
B ila berduka, aku peluk erat Ibuku
B ila nak bercuti… aku bawa pasanganku
B ila sibuk… aku hantar anak ke rumah Ibu
B ila sambut valentine.. Aku hadiahi bunga pada pasanganku
B ila sambut hari ibu…
aku cuma dapat ucapkan Selamat Hari Ibu
Selalu ….. aku ingat pasanganku
Selalu… Ibu ingat kat aku
Bila..bila… aku akan talipon pasanganku
Entah bila.. …aku nak talipon Ibu
Selalu …aku belikan hadiah untuk pasanganku
Entah bila... aku nak belikan hadiah untuk Ibuku


Renungkan:

"Kalau kau sudah habis belajar dan berkerja... bolehkah kau kirim wang
untuk Ibu? Ibu bukan nak banyak... lima puluh ringgit sebulan pun
cukuplah". Berderai air mata aku. Hari ini kalau Ibu mahu lima ratus
sebulan pun aku mampu. Aku boleh kirimkan. Tapi Ibu sudah tiada. Aku tidak
berkesempatan lagi.. bukan lima puluh ringgit.. lima puluh sen pun tidak
sempat aku kirimkan! Hanya yang termampu Alfatihah, alfatihah, alfatihah.


Mengalir air mata aku….
(penulis)


Sedih laa pulok ...

No comments: