Tuesday, April 8, 2008

Sambal Tempe

Bosan jugak duduk rumah ... nak menulis agak lembab jugak kepala otak aku nih untuk berinspirasi... kebetulan baru tadi mak masakkan sambal tempe untuk makan tengahari dan mak sengaja buat banyak agar aku dapat panaskan untuk di bawa ke ofiice nanti.. teringat pulak aku akan Khir Toyo.. pasti dia suka kalau dapat makan sambal tempe mak aku nih ...

ha nih resepinya dato'...

Tempe
Bawang merah
Bawang putih
Cili boh / cili kering yang dah diblender

Tempe di potong dadu.. kalau suka yang garaing potong la nipis-nipis.. kalau tak potong laa dadu besar sikit. Goreng ikut suka jugak kalau suka garaing.. goreng laa sampai garing. Bila dah masak, angkat dan asingkan dulu.

Letak minyak dalam kuali. Goreng bawang merah dan bawang putih yang dah di blend. Bila sudah agak garing masukkan cili kering blender tadi... bubuh laa garam dan gula sikit. Kalau suka rasa belacan boleh letak sikit tapi jangan banyak, nanti tak sedap. Bula dah naik minyak tuh boleh tutup api. Masukkan tempe tadi. Ada orang bagi petua kalau nak tempe tuh still garing, masukkan tempe tuh bila dah betul-betul sejuk. Entah aku belasah jer..

Owh kalau nak letak ikan bilis pun lagi sedap... gorengkan dulu ikan bilis sampaii garing asingkan bila sambal dah masak masukkan sekali dengan tempe tadi.

Ermm cam mana dato' harap dato suka dengan resepi sambal tempe saya... senang jer

No comments: