Tuesday, September 4, 2007

Jom BBQ kat umah aku...

Week end nih aku terasa nak buat barbeque plak... jom check barang apa yang aku perlu ada untuk persiapan barbeque nih...

Binatang-binatang yang perlu ada sebagai bahan bakar adalah seperti:

Ayam
Ikan Siakap
Ikan Kembung
Ikan Pari
Ikan Jaket (aku tak tahu nama sebenar - ikan nih banyak digoreng di hostel-hostel makanan ruji bebudak hostel)
-ikan-ikan di atas boleh dipilih mengikut kegemaran masing-masing
Sotong (yg besar-besar)
Udang (yg besar-besar)
Daging
Lamb (buat lamb chop pergh...)
Kentang, jagung (ntuk jagung just sapu ngan butter dan tabur sikit garam dan papper - bakar)

Ok kalau ikut resepi turun temurun mak aku laaa kan bahan-bahan perapan adalah seperti berikut

bawang
bawang putih - sikit jer
sikit halia
sikit serbuk kunyit
serai banyak sikit
jintan manis
jintan putih - sikit
garam
gula lebih sikit biar manis
letak pak aji sikit (tak yah pun tak apa dah ada gula)
margerin
Semua bahan di atas nih korang blend ... lepas tuh perapkan semua bahan-bahan yang untuk di bakar.... perapkan kalau nak lagi sedap semalaman... pas tuh bakar.. masa bakar tuh jangan lupa renjiskan air perapan tuh supaya dia tak kering sangat... renjis dengan menggunakan serai yg dah diketuk dan ikat sikit tangkai dia...

Ok untuk lebih dramatik untuk ayam dan daging bahan-bahan tadi tuh korang blend dengan lada hitam (tak yah hancur sangat) dan buh madu sikit ... memang cun ....

Untuk lamb plaks... aku pakai jer sos lada hitam maggie atau Seri Aji. Resepi sebenar nanti aku tolong carikan...

Owh lupa untuk kentang dengan sifat malas aku aku biasanya belah memanjang dan melintang kentang dan sumbatkan butter dan sedikit chees balut dengan alluminium foil ... dan bila dah masak buka dan buh sour cream(kalau ada, kalau tak ada cam tuh pun dah sedap)

Erm.. kalau aku, aku suka cicah dengan air asam jer ...

Resepi dia:
Bawang besar
Cili api
belacan sikit
air asam jawa
- tumbuk sikit semua bahan-bahan yang telah di slice tadi jangan sampai lumat pulak kalau nak senag ramas jer tapi cam tak proper plak kalau orang tengok nak-nak kalau mak mertua tengok tek elok.. so tumbuk 2/3 kali jer...

atau

Cicah kicap jer..
Bawang besar
cili api
kicap manis / kicap masin
limau nipis
- hiris semua bahan dan buh kicap pas tuh buh asam.. tekan-tekan sikit supaya rasa pedas sekata...

Nih resepi turun temurun lebih kepada ala-ala kampung ...tapi nanti aku bagi link tips penuh untuk barbeque yang aku cari baru-baru nih... aku betul-betul kagum dan InsyaAllah aku akan cuba ...

No comments: