Friday, September 14, 2007

Tom Yam Campur


Masak apa lagi yek...
Bulan-bulan puasa nih memang banyak laaa... resepi-resepi simple yang aku suka buat untuk family aku sempena puasa...
Masak Tom Yam campur nak....

Ok barang-barang dia...

Ayam potong ikut suka - kalau aku, aku potong kecik-kecik - tulang-tulang dia jangan lupa masukkan memang lagi sedap
Daging.. rebus dulu bagi empuk
Udang besar - tak yah buang kepala, potong mucung dia yang tajan tuh jer...
Sotong
Bawang besar 2 bijik
Bawang putih - sikit jer dalam 2 - 4 bijik
Carrot
Bunga kobis
Cendawan
Batang saderi
Daun ketumbar
Daun limau purut
Serai
Limau nipis
Cili padi

Memula masukkan 1 1/2 bijik bawang besar, bawang putih 1bijik besar tomato. Pastuh masukkan dalam periuk masukkan serai, daun limau purut dengan daun ketumbar. Masukkan daging yang dah empuk, ayam. tunggu sekejap agak-agak aym tuh dah empuk masukkan sotong dan udang.. masukkan pulak sayur-sayuran.. dah buh garam dan rasa.... kalau ada sos ikan boleh masukkan jugak... masukkan bawang yang 1/2 lagi - potong bulat-bulat... kalau ada budak-budak yang tak boleh makan pedas, bila dah perah limau nipis (kalau nak lagi masam - buh cuka) angkat sikit untuk bebudak kecik dan selebihnya masukkan cili api.... tunggu sampai medidih angkat dan hidangkan...

Resepi tom yam nih ada macam-macam... ada yang tumis dulu, ada yang buh udang kering, ada yang buh perencah tom yam ... macam-macam. Resepi tom yam kat atas nih bagi aku paling simple dan cepat... tapi kalau beli kat kedai memang lagi mudah dan cepat... Amacam... jom masak

No comments: