Friday, September 28, 2007

Phasa Keampunan - Andai ini Ramadhan terakhir buat diri aku ... maafkan segala kesilapan aku..

Aku dengar radio pasal bulan puasa nih ... kata ustaz tuh sekarang nih tengah dalam phasa keampunan dan kemaafan .... hmmmm ...

Aku duk melengung memikirkan dosa-dosa. Betapa banyaknya dosa-dosa aku terhadap kedua-ibu bapa aku.. pada keluarga aku .. adik beradik aku .. anak-anak saudara aku... mertua aku.. ipar-ipar aku... saudara mara jauh dan dekat .. pada suami aku .. anak-anak aku ... kawan-kawan aku masa sekolah rendah... sekolah menengah ... masa kat college .. cikgu-cikgu dan lecturer-lecturer .... jiran-jiran aku ... kawan masa kerja kat Melaka . ... masa kerja kat company lama ..pada kawan-kawan office aku sekarang ... pada vendor-vendor yang selalu aku marah kalau barang tak sampai on time atau quotation terlalu mahal ... boss-boss aku ... supervisor suoervisior aku.... pada alam ... pada haiwan ... tumbuh-tumbuhan... dan paling utama pada Allah...

Pergh tak tahu berapa banyak dosa yang aku dah tanggung ... tak cukup kontena logistic yang hantar barang-barang Mat Saleh office aku balik negeri masing-masing .. aku cuba muhasabah diri ... memang betul aku banyak dosa ... hmm .... aku banyak dosa ... yup dosa yang aku sengajakan atau dosa yang aku tak sengajakan.. kekadang aku tak tahu macam mana aku nak hidup kalau aku berubah menjadi insan yang sangat baik .. bagi aku sesuatu yang tak mungkin akan terjadi ... andai kata aku berubah .. mungkin ada sesuatu yang tidak kena (itu macam kalu korang cepat-cepat mintak maaf dengan aku plak ada faham).... ini adalah kerana dunia bagi aku tidak akan rasa menarik ... aku suka dengan keadaan aku sekarang ... aku suka dengan kejahatan yang aku selalu lakukan ... dan aku tahu banyak diluar sana yang sudah tidak mampu menahan dengan keceluparan mulut aku . Mulut aku jahat tapi aku yakin hati aku tetap baik ehem ... Aku tahu keadaan aku bila berkata-kata .. mulut aku tak pernah mengeluarkan kata-kata manis yang tidak menyakitkan hati orang lain .. aku sedar sapa aku ... tapi aku juga tahu bahawa kata-kata laser aku tuh sekadar mainan yang keluar tanpa hati dan perasaan aku turut serta ... terpulang laa pada sesiapa yang menerimanya ... terpulang perseption korang ... macam mana korang nak interpret aku tak pernah kisah ... bagi aku Tuhan lagi tahu ...
Kata ustaz itu lagi ... inilah masa yang paling sesuai untuk meminta maaf ... arghhh.. aku tak suka ... aku jarang mengaku kesilapan aku ... tapi kali ini aku terpaksa .. telah ramai yang aku sakiti dengan kata-kata aku ... tetapi ramai jugak yang menanti-nanti dogengan kata-kata yang keluar dari bibir aku ... kata-kata hiburan yang mampu buat mereka terhibur ... aku suka bila lihat mereka ketawa dan tersenyum ... aku puas .... tapi kali nih ... rrrr...entah kali ini aku nekad .. aku takut neraka .. Neraka panas ... aku tak akan tahan malah tidak ada seorang pun yang akan tahan dengan azab api neraka .... dan aku tak mahu menanti mereka-mereka yang aku sakiti secara tidak sengaja ini menghumbankan aku ke neraka ...

Kata ustaz itu lagi ... kita perlu maaf memaafi kerana kita tak tahu bila ajal akan menjemput kita .. dan andai ini Rammdahan yang terakhir untuk aku ... aku benar-benar ingin meminta maaf pada semua sahabat-sahabat aku.... dan semua yang telah aku sebut diawal rancangan tadi ..... aku mintak maaf dari seluruh anggota tubuh badan aku ... pada mak dan ayah .. ampunkan dosa-dosa aku dari aku dalam perut mak lagi .. suamai dan anak-anak aku ... aku tahu aku banyak menyakiti kalian ... maaf mungkin aku bukan seorang isteri dan ibu yang baik .. dan abang-abang dan kakak kesayangan aku ... maaf kira ada kesilapan aku yang masih belum terampun ... semua kawan-kawan aku ... aku sedar dengan kelaseran mulut aku .. tapi percayalah I don't really mean it ... aku tidak pernah simpan dalam hati .... dan pada semua yang lain-lain.. aku benar-benar mintak maaf akan kesilapan aku secara sengaja atau tidak.... maafkan segala kesilapan aku.... maaf aku pinta dari semua ...
Pada Allah .. aku perlu bertaubat dengan mu Ya Allah...
Tapi...
Aku tetap manusia biasa yang tak pernah lari dari berbuat silap ... dan maaf aku akan terus jadi aku ....

2 comments:

Anonymous said...

assalamualaikum...
Err Nin, tersentuh lah pulak aku baca blog ko kali ni. Hehehe Aku pun nak mintak maap banyak2 la kat ko.. sepanjang persahabatan kita dari mula2 kita kenal dulu.. Sampai la sekarang. Ko ni aku akui kelaseran mulut ko ni payah nak dibendung... hehehe.. tapi aku jugak tahu kemulian hati budi ko tu!!!Ehem... Aku rinda gak kadang2 kat ko, kan... tapi apa boleh buat, masing2 dah ada komitmen kan.. Mmmm alahai... Aku sayang ko lah, senang kata!!!!!

Kak Ungku said...

Huhu.. ada jugak yang sayang kat aku ... TQ
Mmmmuahh ... love you all... (rasa cam artis plak...)