Wednesday, September 12, 2007

Puasa Masa Zaman Dolu-dolu

Biasa kalau kat rumah mak dulu, mak mesti masak makanan special untuk hari pertama kita orang bersahur... nih semua sebagai rasuah untuk kita orang adik beradik lebih bersemangat untuk makan sahur dan boleh tahan kenyang sampai berbuka esoknya... maklumlaaaa.. first day puasa mesti cam liat sikit...

Tapi hari nih aku cam tak der idea nak masak apa ntuk sahur... Kakak kata nak puasa penuh tahun nih... tahun lepas dia tak tinggal pun puasa tapi kebanyakan hari dia puasa 1/2 day jer... dan setiap kali dia berbuka 1/2 hari mesti dia balik rumah dan nangs sebab dia nak puasa penuh tapi teacher paksa berbuka... kali nih dia dah pesan dia nak puasa penuh 30 hari... entah aku pulak yang rasa kesian tapi aku just buat sokongan 100 peratus untuk tidak menghapakan dia...

Aku dulu ... kalau tak salah darjah dua baru puasa penuh... darjah satu puasa separuh hari... hmmm... letih jugak dulu... cam nak mati rasa puasa.. dan aku selalu gi berendam kat bilik air untuk tidak rasa penat... mak selalu bising..dia kata nanti batal puasa kalau mandi lama-lama... mungkin dia takut aku minum air kat paip dalam bilik mandi tuh kot...

Tak bayak citer aku masa zaman puasa kecik-kecik dulu... cuma kalau mak tak bagi aku puasa sebab tak lalu nak bangun sahur aku mesti merajuk dan nangis... tuh masa kecik leerrr.. tapi sekarang nih kalau boleh buat lagi best... huhu

Benda yang aku paling tak boleh lupa masa zaman kecik-kecik dulu, aku suka kacau abang aku puasa... kalau aku tak puasa aku saja jer makan benda-benda yang sedap-sedap depan dia.. cam makan ayam goreng tang-tang peha ker pergh... errmm ice cream.. air sirap buh air batu ...fuh memang syiok tengok masa dia telan air liur ... dan tak sapa berani marah aku sebab aku anak bongsu.. manja.. kalu aku nangis.. ada laaa orang lain yang akan kena marah nanti... hehehe bangga jadi anak bongsu nih...

Citer nih memang aku tak boleh lupa... benda dajal yang aku pernah buat kat abang aku.. errr... abang aku yang atas aku.. beza jarak kita orang dalam 7 tahun .. jadik masa tuh kalau tak salah aku, aku baru 6 atau 7 tahun jer ..... Ada sekali masa abang aku tidur .. dia suka tidur kat kerusi panjang kat ruang tamu.. dah petang dah pun... dah nak berbuka ... aku cam bosan sebab tak der apa nak buat... orang lain semua tak nak layan aku sebab penat puasa.. abang aku semua tidur dan kakak aku tengah sibuk tolong mak masak .... aku masa tuh tengah kulum cokelat van houtan yang bulat-bulat tuh... tengah syok makan ...entah cam mana tetiba kepala hotak aku keluar lampu siap menyala-nyala - tanda idea paling bernas telah menjelma.... aku tengok abang aku tengah sedap tidur dan mulut dia ada sedikit ternganga.... hmmm... inilah masa untuk aku balas dendam atas perbuatan dia yang selalu membuli aku tuh... pas tuh aku pun datang dekat menghampiri abang aku tuh... heheh... aku dah bertukar... dah keluar 2 tanduk kat kepala aku dan tangan kiri aku sdang memegang tongkat panjang yang ada pencakar kat hujung dia tuh...sambil mengurut-ngurut janggut... dan ekor aku dah semakin panjang ...hheheh aku dah menjelma menjadi syaitan pulak....

kalau aku masukkan sebijik cokelat dalam mulut dia cam mana hek... pengaruh setan aku semakin kuat.... rugi kalau tak buat sekarang detik hati aku... bila lagi nak balas dendam., inilah masa terbaik.... pas tuh aku tunggu masa paling sesuai untuk aku masukkan cokelat tuh kat dalam mulut dia... blurb...!!! heheh masuk jer aku terus bla... nyorok dalam bilik...tetiba.. dia gi dapur.. sambil kunyah cokelat sikit dan buat-buat ludah ... konon-konon ler tuh.... nih mesti Nin yang buat.. dia gi dapur ngadu kat mak... dia kata habis batal puasa dia.... mak cuba pujuk sebab dah nak berbuka dah... mak kata tak apa tak sengaja boleh puasa terus... tak batal pun... hehehe.. alasan untuk berbuka puasa tidak dapat diterima oleh mak aku.. padan muka ko...
Tapi...
Aku seram... habis aaa... mesti kalau ayah tahu dia mesti marah... nasib baik mak tak bagi tahu ayah... dan seperti biasa aku terlepas... dan abang aku dia pun tak berapa marah kat aku.. mungkin sesuatu yang menguntungkan dia jugak... dia dapat makan dengan paksa rela dan mak ngan ayah tak marah pun dia makan ... dengan alasan tak sengaja... heheh
Kat abang Din .. sorry aaa... harap-harap lu tak marah lagi kat gua ... kalau lu rasa berterima kasih... no big deals.. gua memang suka tolong orang ...

No comments: