Tuesday, July 24, 2007

Akhirnya kedapur juga...

Atas permintaan ramai, (ramai... sebab aku bosan asyik bagi recepie kat orang jer) aku rasa aku nak tambah satu lagi Label untuk blog aku.. Recepies... heheheh... kelakar laarr pulak... amacam ok tak...
Frankly speaking... aku memang tak berapa pandai memasak, setakat cukup makan anak beranak kira ok laaa... tapi apa yang buat aku ketawa ialah macam mana aku mula-mula masuk dalam kancah masak-memasak nih... sebab aku rasa tak sorang pun percaya aku sekarang sudah panadai memasak...
Dulu masa aku belum kawin lagi aku memang tak pandai langsung nak masak... memasak adalah salah satu perkerjaan yang paling aku benci selepas menjahit...aku cuma tahu macam mana nak masak air, tuh pun pakai cerek elektrik... huhuh. Aku langsung tak de rasa teringin nak masak walaupun semua adik beradik aku termasuk yang lelaki memang pandai memasak.. terutama sekali my only kakak... memang excellent...
Aku tak rasa memasak nih penting buat aku... sebab gerai-gerai nasik berlambak... kalau aku tak support dia orang nih cam mana orang melayu kita nak maju... betul tak...
Benda nih berlarutan sampai aku kawin... aku sikit pun tak risau lagi...
Lepas kawin... hubby aku hangkut aku duk kat Puchong... alamak disinilah segalanya bermula... hari pertama aku kat rumah.. lepas honey moon(ehem). Aku masa tuh tak dapat kerja lagi kat KL... duk rumah jadi Suri rumah sepenuh masa... Biasa lah bila dah berkhawin, aku rasa terpanggil untuk sediakan dinner untuk hubby aku macam orang lain jugak.... langkah pertama yang aku buat ialah aku try buka freezer .... memang macam-macam ada, sebab hubby aku dah beli stock, maybe dia pun expect aku akan masak jugak kot... ermmm aku tengok ada ayam, ada ikan... aku pun keluarkan ayam ... rasa cam nak masak sup... ermm.. macam best jer kalau masak sup ayam... tapi rrrr tapi , masalahnya ...rrrrr ... alamak ....damn...aku tak tahu.. cam mana nih... memula aku cuak jugak... tapi nasib baik kepala hotak aku nih masih lagi berfungsi seperti sedia kala.. memang genius.....langkah paling bijak ialah aku dial nombor talipon kakak aku.. sebelah pegang hand phone sebelah pegang senduk...
"Weh... cam mana nak masak sup ayam hek... " tanya aku cuak
"Mengucap panjang dia.. ko tulis barang-barang nih dulu.. bla bla bla... "
Lepas tuh dia instruct aku ... step by step... sampai masak... after satu step siap.. aku dial balik numbor kakak aku... sampai siap.. aku goreng ikan (dah pandai) tumis sayur...
Hubby aku balik petang, dan ini lah kali pertama aku masak ... cubaan memasak aku buat kali pertama ini mengambil masa selama lebih kurang 5 jam... aku start masak dari pukul 10:00 pagi sampai pukul 3:00 petang baru siap masak ... aku pun tak tahu kenapa lama sangat... dan seingat aku aku duk rasa sup tuh sedap ke atau tidak nak dekat 20 jali.... pergh...penat sangat... tapi hasilnya aku rasa berbaloi... memang berbaloi...

Dan kalau korang nak tahu aku memang tak tahu cam mana nak siang ikan atau ayam.. atau binatang-binatang yang sewaktu dengannya... ketam.. lagi hancur... masa aku belajar ngan mak aku siang ikan... ayah aku mampus gelakkan aku... tak hengat punya...
Biasanya aku akan bayar lebih untuk dia orang siang kat kedai.. ataupun hubby aku cam dah tahu jer aku memang tak pandai so, dia akan tolong siangkan ayam ngan ikan dan aku akan masak... yang paling best ada satu hari bila mertua aku datang rumah, aku betul-betul kantoi... dah tak tahu nak letak muka kat mana... malu gila... tapi aku tetap control macho... control ayu...
Hari tuh seperti biasa bila dah beli ayam ngan ikan ... hubby aku akan segera ke dapur nak gi potong / siang... tengah sedap-sedap dia siang ayam tuh tetiba mak mertua aku pergi dapur... aku mula-mula tak rasa apa-apa pun sebab bagi aku itu normal laarr kan... mula-mula dia tengok pas jer hubby aku buat lepas tuh dengan pantas dia amik pisau yang ada kat tangan hubby aku... dan... dengan pantas macam Kung Fu Hastle... dia potong ayam tuh laju... aku macam terasa ayam yang dia pegang tuh telah bertukar menjadi aku... adoi...
"Tak per aa.. biar ma yang buak, buke' krijo ore' jan'te' nih..." (Tak apa biar Ma yang buat, ni bukan kerja orang jantan (lelaki) kata mak mertua aku sinis
Zrasss..... aku dengan muka tak malunya buat-buat tak dengar walaupun aku rasa mak mertua aku cakap giler kuat sampai orang sebelah rumah pun boleh dengar.. aku buat bodo jer... ye laahhh mana tidaknya.. kalau aku cakap nak potong dah sah-sah aku tak tahu cam mana nak potong ... soo... tindak yang paling bijak sekali lagi... buat bodo...
Mulai dari hari tuh... aku start cuba buat sendiri.. aku suruh hubby aku ajar cam mana nak siang ikan, ayam dan even cam mana nak potong daging (sampai sekarang pun aku tak pandai) supaya daging tuh mudah lembut...)

Sambung balik citer masakan aku yang pertama untuk hubby aku...

"Errrmmm sedap... esok tak payah beli laarr masak jer, sedap nih ... " puji hubby aku.. selepas makan masakan aku yang pertama...

Pergh aku pun apa lagi kembang semagkuk laaarrr.... Seronok bukan main lagi.. bangga, suka, gembira dan rasa cam terharu plak... aku rasa nak tulis kata-kata ucapan terima kasih kat hubby aku kerana sanggup makan masakan aku dan siap puji lagi...
Tapi yang penting aku dah berubah... yeahhhh... aku dah betul-betul berubah...dari seorang pompuan yang tak kisah tentang diri sendiri... tak pernah amik tahu pasal masak-memasak dan menghias rumah aku bertukar (Transformers) menjadi seorang Seri rumah tangga yang berjaya....
Aku seperti dirasuk hantu... tiap-tiap hari aku akan call mak atau kakak aku tanya recepie dan tanya step-step memasak... aku jadi rajin dan kebetulan pulak agaknya masakan aku menjadik... (aku rasa larrr, tapi tak tahu lar pulak kalau hubby aku saja jer nak amik hati aku..) dari situ aku rajin beli buku-buku resepi... macam-macam... dari masak lauk-lauk basic, aku start belajar masak jemput pisang, lempeng, jemput ikan bilis, lengkong merah, dan macam-macam kuih yang simple...
Pas tuh aku start jadi intermidiate punya tukang masak... aku dah berani masak masakan yang canggih sikit macam nasik minyak dengan lauk-pauknya, masak mee kari, masak tom yam dll...
aku sudah berani jemput kawan-kawan aku makan kat rumah....
Seronok rupanya... seronok bila masakan yang kita masak tuh menjadi dan nak-nak bila ada orang puji... terutama orang-orang penting cam hubby, mak ngan bapak mertua, anak-anak ko... parents ko... rasa cam best gila ...

"Sedap... Nin buat sendiri ko??? " tanya Mak Mertua aku cam tak percaya sambil menyuap ice-cream strawbery ke mulut... (aku pandai buat ice cream sendiri tau....)

"Haah,... senang jer maaa... " jawab aku sedikit angkuh dan kembang. Aku senyum jer menampakkan gigi aku yang jongos...

Start dari situ laarrr aku rajin dan sentiasa cuba macam-macam jenis masakan... tak kira masakan dari mana ... dari Malay food aku belajar masak masakan China, India, Itali dll....
Sekarang nih aku patut berbangga ler sebab aku dah boleh masak untuk orang ramai.. even setiap kali open house aku masak sendiri... (ehem... ) dan aku boleh berani masak untuk any occasion cam kenduri bertunang, kenduri akad nikah... dll... pernah ada satu masa bila semua kakak ipar aku belum balik untuk kenduri akad nikah dan bertunang adik ipar aku... mak mertua aku suruh aku masak untuk tetamu yang datang dan untuk orang sebelah (tetamu belah lelaki). Mula-mula aku cuak jugak sebab yang datang agak ramai... satu kampung bib... tapi aku try jugak aa... macam nak mati jugak dibuatnya... penat gila.. tambah cuak...tapi semua tuh rasa cam hilang bila.. masakan aku habis (malah tak cukup) dan sedap (ehem... bangga siut...)
So pesanan gua kepada sesapa yang tak pernah memasak cam gua dulu... pergi aa dapur cuba ler masak untuk suami dan anak-anak.. seronok bib... bukan sahaja dapat pujian dapat pahala... lu pun dapat makan sedap jugek... betul jugak aaa... apa org tua-tua kata... belajar setinggi mana pun akhirnya kedapur jugek ... jadi aaaa... isteri yang versatile.... lagi pun lu boleh jimat... dari lu beli kat kedai yang entah bersih ke tidak tuh baik lu masak sendiri .. entah apa dia letak... (aku dengar ada mamak buh spender dalam kuah kari buat pelaris) baik lu masak sendiri...lagi best .duit tuh lu boleh simpan buat beli baju ker beli benda-benda lain....pergh... and kalau nanti suatu hari aku tukar profession aku akan war-warkan dalam blog aku nih...
So check out my next entry.. gua ajar lu masakan yang simple simple... bolehhh...

No comments: