Tuesday, July 31, 2007

Bermulanya Kehidupan...

30 July 2001 memang merupakan tarikh yang keramat buat diri aku... ini lahh masa yang aku tunggu-tunggu... yup...dah lebih kurang 9 bulan aku menderita... lebih kurang 36 minggu... dari awal sampai sekarang aku memang banyak complication-complication.. bleeding... tak boleh makan.. muntah dengan amat teruk dan macam-macam lagi...tapi malam nih lain.. malam nih cam pelik sikit.
Start malam tuh aku dah start pelik.. aku buang air kerap sangat and every hour aku mesti bangun sebab perut aku sakit.... benda dalam perut aku nih seolah-olah memberontak.. menghempas... menerajang... memulas...mengegarkan perut aku nih.... adoiii.. dengus aku sakitnya... hampir satu malam aku tak boleh tidur.. sakit ... bukan ..... rasa lenguh pun ya jugak atau rasa sakit pinggang... eiii.. aku tak tahu macam mana nak explain...yang penting aku lansung tak rasa selesa... dah lama aku tak dapat rasa nikmat tidur meniarap.. dan aku betul-betul rindukan jari jemari kaki aku... dah lama aku tak dapat tengok... keadaan itu aku rasa berpanjangan sampai ke subuh...
Masa sembahyang subuh... memang sakit... tapi on off... memulas lagi... aku sabar lagi... after subuh around 7:00am.. aku bagi tahu mak.. sakit dah macam every 1/2 an hour.. aku cuak.. mak aku cepat-cepat masakkan aku tose. Sebab aku rasa nak makan tose semalam... dia takut kepunan... Mak suruh aku rilex kat dalam bilik dan tanya aku sama ada aku nak makan apa-apa... aku dah tak dapat fikir lagi aku semakin cuak... dah masa dah kot... dari apa yang aku baca.. contraction akan bermuala dengan every hour dan sakit itu akan semakin kerap datang.. sama...aku macam dah confirm... aku ikut pesan emak rilex.... lambat lagi tuh... selagi tak ada air atau darah yang keluar maknanya lambat laahh lagi tuh... pesan orang yang dah berpegalaman luas...
lepas makan .. ermmm makan tose' yang mak aku buat tuh mak suruh siap-siap ... nak gi hospital...
Dah pukul 2:00 sakit makin kerap dalam 15 minutes sekali... abang Nuar aku datang dan bawak aku gi Hospital dan aku dah bagi tahu Hubby aku yang dah nak beranak tapi mak kata lambat lagi... jangan bawak kereta laju sangat pulak... risau jugak.. takut orang lain yg nak beranak org lain yang masuk hospital...

Masa tuh aku gi Hospital besar Melaka... tunggu kat luar, lama jugak... macam biasa again... gomen...... dari kul 2:30 pm sampai kul 5:45 pm kat luar baru dapat masuk...pas tuh masuk pun bukan terus check...around 6:00 pm aku di check.. dah sudah check tuh Doctor suruh aku baring .. tetiba... ada bunyi cam ada benda meletup.. aku tengok kain aku basah.. ada air panas keluar.. aku cuak.. "Doctor.. ada kuar air larrr... " terkejut doctor tuh.. dia check dan suruh aku tukar baju labour room.. masa tuh hubby aku dah sampai.. gila laju... aku kuar sekejap salam ngan hubby aku... mintak maaf.. takut mati masa beranak.. benda yang paling aku takutkan... pastuh terus masuk dalam labour room.. sengsorang ... arghhh... aku cuak, cemas, takut. Sakit aku semakin kerap.. aku betul-betul cuak.. aku betul-betul tak tahu nak buat apa.... dah lah rimas dengan benda alah yang berikat kat perut aku dan bunyi degepun baby yang amat kuat.. bila sakit jer aku tekan button emergency.. aku takut kekalau baby nak kuar dah... last-last ada sorang doctor china datang ajar aku cam mana nak hilangkan rasa cuak sebab baru buka 5cm masa tuh... aku bertahan ... tetiba bila sorang nurse tuh datang check degupan jantung anak aku..dia cuak dia panggil nurse lain.. beep drop.. dia kata.. aku gila takut ... halamak degupang jantung anak aku tak der... drop.. ya Allah... tolong... tolong selamatkan baby dalam perut aku nih...lama jugak dia orang cari degupan jangtung anak aku tapi tak jumpa... dan lepas beberapa minute jumpa balik.. Alhamdullih.. kata aku...

Aku tak tahu macam mana lagi... bila sakit tuh datang dia seolah-olah memulas-mulas ... kekiri salah... kekanan pun salah... aku rasa macam nak jer buang benda-benda yang tergantung kat badan aku nih.. aku tension... Ya Allah tolong lah ringankan ujian yang kau berikan ini...

Masa nih aku terkenangkan macam mana mak aku lahirkan aku.. betapa siksanya... sakitnya ... deritanya... nasib kaum perempuan ... tapi semua ini pahala... betapa banyak pahala yang Allah beri kepada kita kaum perempuan untuk melahirkan seorang lagi khalifah di muka bumi ini...
aku terpaksa kuatkan semangat... aku pasti boleh.. kalau mak aku boleh buat kenapa aku tidak... aku tabahkan hati aku.. aku pujuk hati aku agar sabar...

Bila dah 7 cm buka.. hubby aku dibenarkan masuk.. dia kiss dahi aku.. aku nagis bila nampak dia... aku mengadu yang aku sedang sakit sangat... dia cuba buat aku tenang... dia banyak membantu aku... lama jugak dia kat dalam dia start masuk lepas maghrib .... sekejap aku akan pegang tangan dia kuat.. bila tiba saat sakit yang amat sangat.. aku tumbuk dia kuat... maaf bukan maksud aku nak menyakiti dia... tapi aku seperti hilang akal...
Tetiba.. aku rasa macam nak teran ... eiiiiii...cepat-cepat aku suruh hubby aku panggil doctor.. perasaan tuh doctor datang dan kali nih siap dengan student... haram jadah betul aku kata... korang ingat wayang ker.. lepas sorang-sorang tengok.. dia belik.. dia telik ...dia tulis pulak.. tension .. dah laarr aku tengah sakit... dia orang buat aku macam wayang pulak... aku tak boleh tahan dah nih... aku tarus sound doctor tuh ... "excuse me... I tak nak students nih tengok..boleh tak... this is my first time...
Terpaksalarr semua kuar.. dan masa tuh kepala baby dah nampak... hubby aku kata... dah sebesar duit 50 sen dah nampak rambut baby tuh...tapi... ada masalah lagi... aku tak tahu cam mana nak teran.. dah banyak kali aku cuba tapi nurse tuh kata aku tak teran betul .. cara aku salah... eeeeiii.. susahnya.. cam mana nih.... aku confused... the nurse give me for only 15 minute aku cuba... tapi failed... dia orang semua dah ready for any possibilities.. either nak opperation atau nak buat kaedah lain.. cuak lagi.. aku doa agar semua berjalan dengan baik...tetiba.. dia mai.. satu perasaan yang amat sakit dan memulas.. dan secara tak langusung aku terasa nak meneran.. doctor suruh aku amik nafas dan push.. aku pun amik nafas dan teran sambul sebut nama Alahh panjang sampai aku rasa baby dah kuar... Alhamdullih... dah kuar... syukur... dan masa nih aku rasa macam ada kenikmatan melahirkan... aku tak tahu macam mana nak cakap.. perasaan yang menggembirakan.. tenang... sayu dan macam-macam...
Tapi... doctor pelik.. baby nangis sekali dan dah tak nangis lagi.. napa tak bunyi nih.. doctor pelik..dia pun start bersihkan hidung, dan lubang-lubang lain... tak der apa jugak.. last-last dia pukul punggung budak tuh... dia nangis sikit jer pas tuh tidur balik... errrmm malas nak nangis rupanya... dengan selamba jer baby tuh tidur balik degan lena nya... Semua selamat.. kali pertama bila nurse tuh bagi kat aku... aku betul-betul rasa terharu... mengalir air mata aku... comelnya dia... aku puas tatp muka dia .. dan malam tuh seluruh malam aku tak tidur sebab terlalu gembira... aku dukung dia dan tatp wajah dia sepuas hati aku....
Alhamdulliah aku dah bergelar Emak.... dan bermulalah satu lagi kehidupan...

No comments: